„Dobře“ trefená díra může i zabít

18. leden 2011

Zatímco chodci v těchto dnech na chodnících kličkují mezi památkami, které ve sněhu nechali pejskaři domnívající se, že snad zmizí společně se sněhem, řidiči zase kličkují mezi dírami, které má na svědomí mráz a led. Letošní zima totiž odhalila, v jak hrozném stavu jsou naše silnice. Nemine den, abychom se nedozvěděli o místě, kde si některý z řidičů doslova zničil své auto. Mnohdy však ani nevíme, že taková na první pohled „dobře trefená díra“ začala nenápadně našemu autu ubližovat.

Ve chvíli, kdy prorazíme pneumatiku nebo poničíme ráfek, je hned na místě jasné, že máme problém. Leckdy si však oddychneme, že se vlastně nic nestalo, a kromě nepříjemného cvaknutí zubů na první pohled nic nezaregistrujeme. Jenže to nemusí být pravda. Skrytý problém nám může přidělat daleko větší starosti. Za prvé s pneumatikami.

„Pneumatika se vlastně promáčkne na druhou stranu, v momentu nárazu proti ose, a většinou dochází k trvalému poškození vnitřní kostry pneumatiky. Není to pravidlo, ale při nárazu za jízdy na ostrou hranu k tomu nejspíš dojde. Může k tomu dojít i po pouhém špatném najetí na obrubník, kdy nešikovným natočením volantu vytvoříme deformaci, která se posléze projeví na bočnici pneumatiky v podobě boule. V tomto místě jsou totiž přetrženy takzvané kordy,“ popisuje Richard Srbecký ze společnosti GoodYear.

Ani nemusí jít o nějaký výtluk, stačí trefit pod sněhem ukrytý kanál nebo už zmíněné neopatrné najetí na obrubník, třeba při parkování. Obzvlášť náchylné jsou na takové poškození nízkoprofilové pneumatiky. Nejčastěji je však opravdu na vině nekvalitní silnice.

„Většinou je to tvrdá rána, která se přenese do volantu. Prvotní příznak je boule na bočnici, které je třeba pravidelně kontrolovat, například při dofukování tlaku vzduchu. Postupně totiž může dojít k poškození pláště až do takové míry, že při vysokých rychlostech může pneumatika i explodovat, protože jednotlivé vrstvy se od sebe oddělí.“

Záleží pak na míře poškození, protože pneumatika může explodovat už v rychlosti okolo 80 km/h. Navíc je poškození konstrukce neopravitelné a pneumatiku je potřeba vyměnit. Druhým, neméně závažným následkem tvrdé rány do řízení je možné poškození podvozku.

„Je to poznat na volantu, který se klepe. Rozdíl však je, zda se klepe při jízdě, nebo při akceleraci, protože za klepajícím se volantem při akceleraci je většinou rozhozená geometrie přední nápravy. Poznat to lze také podle nadměrného sjíždění ramenných, tedy krajních oblastí pneumatik,“ uzavírá Richard Srbecký.

Sjíždění pneumatik už je však důsledek, ke kterému bychom neměli dojít. Nejenže vede ke zrychlenému opotřebení pneumatik, které tak budeme muset kupovat dřív, ale hlavně se snižuje bezpečnost, když se zhorší jízdní vlastnosti, a to nejen pokud jde o vedení vozu, ale i o brzdění. Když tedy dostaneme onu nepříjemnou ránu do volantu a víme, že náraz do podvozku byl opravdu silný, vyplatí se nechat si geometrii zkontrolovat preventivně. A představa výbuchu přední pneumatiky při jízdě po dálnici snad přesvědčí každého, aby po takovém projetí díry kola alespoň pohledem zkontroloval.

autor: pgj
Spustit audio