Jak nenaletět těm, kteří si mastí kapsy na podvodech s ojetými auty?

27. duben 2014

Přes 200 tisíc Čechů si v loňském roce koupilo auto se stočeným tachometrem. Prostě věří tomu, že jejich auto najelo těch obligátních 120 tisíc kilometrů. Jenže často má mnohem víc. Problém se pokouší řešit i Ministerstvo průmyslu.

Podle společnosti Cebia loni změnilo majitele asi 570 tisíc ojetých osobních vozů. Z toho zhruba 220 tisíc aut mělo stočený tachometr. „O 50 nebo 60 tisíc možná. Tipoval bych, že to může klidně být i o víc, než o polovinu. O sto tisíc.“ Ano, nejčastěji se auta stáčejí o kulatých 100 tisíc kilometrů – tip poslední řidičky v naší anketě byl přesný.

„Stáčení stavu tachometru by měl určitě trestný čin být. Problém našeho práva ovšem vždycky zůstane v tom, že máte důkazní břemeno a musíte chytit daného pachatele v daný moment, kdy tachometr stáčí, abyste mu to prokázali,“ říká Vlastimil Frič z Cebie.

Čtěte také

Vlastimil Frič se vyjadřuje k návrhu ministerstva průmyslu a obchodu, které mluví o tom, že by rádo, aby už začátkem příštího roku bylo možné postihovat stáčení tachometrů i nabízení takové služby jako přečin nebo trestný čin. „Stáčení stavu tachometru je bohužel tak jednoduchý úkon a je velice profitabilní, takže jakkoliv ho postihnout je poměrně dost náročné,“ vysvětluje Vlastimil Frič.

Podle odborníků z ÚAMK by bylo proto bylo efektivnější, kdyby automobilky lépe zabezpečily přístup k počítadlu kilometrů. Další zbraní v boji proti podvodníkům má být systém EuCaris. „Evropská unie připravuje určitou legislativu, kdy všechny STK v celé Evropě by ukládaly data o provedení STK, respektive o stavech tachometru s STK do systému EuCaris.“

Do systému by se ideálně měly překlápět i údaje z jednotlivých servisů, kam jezdí nová auta na servisní prohlídky. Data z STK totiž podle Vlastimila Friče nestačí. „Když si uvědomíme, že každé auto musí projít standardním procesem na STK po čtyřech, následně po dvou a dvou letech, tak nejprodávanější vozidla v České republice jsou vozy ve stáří čtyři až šest let, tak tato auta budou mít jeden záznam, který může mít stát uložený ve svých záznamech. A to je poměrně málo na to, abych prokázal historii vozu.“

Čtěte také

K očištění trhu s ojetými vozy by také pomohlo, kdyby stát začal hlídat finanční zázemí provozovatelů autobazarů – sledoval například jejich pojištění proti úpadku. Provozovatelé by také měli splňovat alespoň minimální technické požadavky. „Bohužel nákup ojetého vozidla nebo nákup jakékoliv věci, která je z druhé ruky, vždycky záleží na kupujícím. Ten by si měl řádně prověřit, jestli daná věc skutečně odpovídá ceně.“ Situace na trhu s ojetými auty není dobrá. Až si uděláte předvýběr aut, která vás zajímají, oslovte nezávislé odborníky, kteří s vámi auto i případnou kupní smlouvu prohlédnou.

autor: pek
Spustit audio