Jen dobrá pojistka se vyplatí

2. únor 2011

V České republice je přes sedm miliónů vozidel, ze kterých ani ne každé páté má havarijní pojistku. Ta majitele vozu nechrání jen před případnou škodou při klasické nehodě, pod slovem havárie si totiž můžeme představit i další nešťastné a nepříjemné události.

Základní balíček, který dnes pojišťovny poskytují, kryje nejen nehodu, ale i škody, které nám na autě vzniknou jeho odcizením, vandalismem nebo při živelní události. Jenom pro zajímavost, za takové nedání přednosti v jízdě pojišťovny v průměru vyplácí 47 tisíc korun, za poškození auta o nějaký výtluk 32 tisíc korun, za poničení auta od vandala je to průměrně přes dvacet tisíc korun a v případě krádeže až okolo čtvrt miliónu korun.

U nového auta o investici do havarijní pojistky asi moc nepřemýšlíme, těžší rozhodování máme u ojetého vozu. „Havarijní pojištění doporučujeme přibližně do pátého roku stáří vozu. Nad pátý rok by bylo vhodnější zjistit si u pojišťoven, jestli nenabízejí produkty i pro starší vozidla,“ radí Miloš Velíšek z České asociace pojišťoven.

Výši pojistky si můžeme sami snížit, a to několika způsoby. „V rámci havarijního pojištění je naprosto standardní, že pojišťovny za bezeškodní průběh v havarijním pojištění nabízejí bonusy, které zpravidla končí až na 50 procentech původního pojistného za pět až deset let bez nehody. Takže pokud jezdím bez nehod, zajisté si mohu snížit výši pojistného. Tu ovlivňuje také například instalace bezpečnostního zařízení, které příslušná pojišťovna uznává, v případě uzavření pojistky proti odcizení vozidla.“

Některé pojišťovny stejně jako u povinného ručení takzvaně segmentují, tedy zohledňují méně rizikové řidiče nebo místo bydliště. Na nás také je, co si rozhodneme ještě připojistit. „Primárně se určitě vyplatí připojistit čelní sklo. Vzhledem ke stále častějším živelním pohromám doporučujeme také připojistit vůz proti živelní události a vandalismu. Pochopitelně závisí na každém pojistníkovi nebo majiteli vozu, který typ pojištění je právě pro něj ten nejvhodnější,“ doporučuje Tomáš Síkora z České asociace pojišťoven.

Mnohé odrazují historky, jak se pojišťovna z vyplácení škody nakonec vykroutila. A leckdy jsou tyto historky pravdivé. „V první řadě si musím přečíst podmínky a dobře se seznámit s tím, co všechno pojistka kryje. V případě, že jsem přesvědčen, že konkrétní událost mám v pojistném krytí definovánu, tedy je předmětem pojistných podmínek, a pojišťovna přesto nechce platit, jako občan mám právo se bránit a požadovat pojistné plnění.“

Ano, jde o slovíčka, a na to pojišťovny obecně hřeší. Necítíme-li se na to všemu porozumět nebo prostě nemáme čas číst smlouvu dopodrobna, vyplatí se vymyslet nejrůznější situace, před nimiž chceme být chráněni, a poradit se s nezávislým poradcem na pojištění, kterého studium těchto smluv vlastně živí. Číst smlouvu potom, co se nám něco stane, může být totiž značně stresující. Jen dobrá pojistka se může v případě nějaké nešťastné události vyplatit. A proč by nám pojišťovny nabízely něco, za co budou muset peníze vyplácet vždy. Je to obchod, a je jen na nás, co si hodláme koupit.

autor: pgj
Spustit audio