Motorkáři chtějí být vidět
V hodinách fyziky to sice neuslyšíte, ale mezi lidmi se docela běžně opakuje: jeden ze zákonů optiky říká, že když já vidím tebe, ty musíš vidět mě. Bohužel spoléhat se na tento „zákon“ se nedá, zvlášť když se řítíte krajinou na motocyklu.
Právě z tohoto důvodu se před lety uzákonilo celoroční svícení motorek. Posléze však začala svítit také všechna ostatní vozidla, takže někteří namítali, že motorky zase splývají s prostředím. A do toho strašné výsledky nehodovosti. Teď se tedy vážně diskutuje o tom, zda motorkářům nenařídit povinné reflexní vesty. Jak nám potvrdil Luboš Čámský ze serveru Yshop.cz, už jen samotná debata na toto téma znamená pro obchodníky zvýšenou poptávku. „Lidé se dnes chtějí zvýraznit, hlavně z důvodu vyšší bezpečnosti.“
Reflexní vestu však nemůžete mít jakoukoliv – respektive můžete, stojí od 50 do 100 korun, ale původně byla koncipována pro případ nehody nebo poruchy. Při jízdě na motocyklu proto vlají, což je neestetické i nebezpečné zároveň. Vesty vyráběné speciálně pro ježdění mají vybranější projevy. „Vesta se obléká až na svrchní část oděvu. Je z pružného materiálu a z boku má gumové prvky, díky kterým z oděvu nesklouzává a drží na místě.“
Reflexní vesta pro motorkáře začíná někde na šesti stech korunách a končí zhruba o tisíc korun výš. Jak bylo vidět v motorkářském obchodě, kam jsem se vypravil, priority kupujících jsou jasné. Stojan s levnějšími a přitom značkovými vestami byl prázdný. „Větší zájem je o vesty značky Arai, protože lépe obepínají postavu a mají více reflexních pruhů. Myslím si, že přítomnost značky na věstě je také jedním z důvodů většího zájmu.“
Kromě Arai dostanete v obchodech také vesty od Heldu, Oxfordu nebo Probikeru. Kromě reflexní vesty můžete svou bezpečnost zvýšit také reflexním popruhem přes záda a hruď nebo páskem na ruku. Případně si můžete pořídit rovnou celou bundu s reflexními i barevně nápadnými prvky. „V nabídce jsou například nepromokavé kombinézy nebo některé textilní bundy,“ uzavírá Luboš Čámský.