Na rozbité silnice s velkorysostí

26. únor 2010

Určitě vám nesdělíme nic nového, když řekneme, že v Česku nemáme nijak zvlášť kvalitní silnice. Přesto jsme si na jejich špatný stav zvykli. Ovšem to, co se na mnoha místech objevilo po letošní tuhé zimě, chce opravdu silný žaludek, respektive podvozek.

Především na okresních silnicích jsou už tak velké díry, že by tam například takový Fiat 500 mohl zapadnout klidně až po zrcátka. Může za to dlouhodobě extrémně poddimenzovaná a nesystematická koncepce správy silnic.

"Chybí obrovské finanční prostředky, zejména v krajích, které nejsou financovány ze středních zdrojů a na opravy silnic nemají peníze," vysvětluje odborník z Vysokého učení technického v Brně Jan Kudrna.

A když náhodou finance seženou, utrácí za údržbu v tom nejhorším období.

"Peníze se většinou uvolní až na podzim - i gumu a asfalt jsme letos dělali těsně před velkými mrazy a sněžením. Největší problém je tedy v tom, že práce je nesystémová, nestačíme přizpůsobovat kapacity a vše se dělá ve spěchu. Směsi na opravu silnic jsou proto nehomogenní, nesprávně udělány a dochází k poruchám," stěžuje si Jan Kudrna.

Poruchy vozovek přijede posléze opravit Správa silnic příslušného kraje. Docent Kudrna z katedry pozemních komunikací VUT v Brně však používá jiné sloveso než "opravit". "V podstatě pouze flekujeme - tedy opravujeme samostatné díry. Pokud však používáme tuto metodu, tak v okolí opravených děr se silnice opět rozpadne. Nic neděláme systémově, neprovádíme preventivní údržbu a jednáme až ve chvíli, kdy se problém objeví," dodává Jan Kudrna.

Nejhorší je bezvýchodnost celé situace. V nejbližší době se rozhodně nedá očekávat, že by se v krajských pokladnách objevily nové finance použitelné na údržbu silnic.

"Pokud bude následující zima stejně tuhá jako ta letošní, její dopad na stav silnic bude ještě větší. Všechny peníze určené na údržbu silnic se totiž utratily za odklízení sněhu, takže opravy v průběhu roku budou opět spíš jen na oko a po zimě budou zase všude díry," říká Jan Kudrna.

Jako dlouholetý praktik a znalec v oboru proto nemá závěrem pro řidiče jinou radu než všeobjímající a vše řešící velkorysost, vstřícnost a pochopení.

"Jízda motoristů není kvalitní - nejezdí dobře, dělají chyby a nedodržují rychlost. To stejné platí i pro silničáře - nemají finance a nedodržují termíny. Výsledek je potom už všem známý. Jednoduše se musíme vzájemně pochopit, že žijeme v 'takovém' státu za 'takové' situace s určitou historií silnic, a proto to vypadá, jak to vypadá," uzavírá Jan Kudrna.

Přečtěte si také užitečné rady pro případ, že si na rozbité silnici poškodíte auto.

autor: pek
Spustit audio