Nesouměrné brzdy jsou základ smyku
Ke smyku není v tomto zimním období často daleko. Specialisté na bezpečnou jízdu vám radí jak se jim vyhnout, a pokud se to nepodaří, přidávají několik pravidel, která platí pro správné ovládnutí smyku. Vše se řidičům doporučuje si nacvičit ideálně ve škole smyku pod dohledem instruktora.
Problematice zvládnutí smyku jsme se v Motožurnálu věnovali opakovaně a detailně. Mnohem méně prostoru jsme dali brzdové soustavě, přestože to může být právě ona, kdo smyk způsobí.
Na tohle téma jsme narazili při jedné z debat se servisními experty. Stěžovali si, že v Česku téměř všichni, včetně opravárenských techniků i instruktorů škol bezpečné jízdy, o řidičích nemluvě, podceňují přístrojové měření brzd.
„Častá závad brzd bývá, že nejsou seřízeny souměrně, například pravé kolo brzdí víc než levé. Ovšem to bývá příčinou smyku. Lidé si to většinou neuvědomují a často to ani po případném smyku nepřipisují problému s brzdami. Spíš si myslí, že jeli rychle nebo špatně točili volantem,“ říká ze zkušenosti Lubomír Nešpor z autoservisu Garant.
Pokud vám kola nebrzdí souměrně, vůz se automaticky začne stáčet na stranu, což je počátek smyku.
Test brzd je otázka několika minut
„Brzdy doporučuji minimálně jednou za rok vyčistit, zkontrolovat a případně nechat změřit na zkušebně brzd. Tam se konkrétně ukáže, které kolo jakou silou brzdí a jestli tedy zabírají souměrně,“ radí odborník. Přístroj na měření souměrnosti brzdného účinku má podle Nešpora téměř každý lepší servis v Česku, ale výstupy z něj se k zákazníkovi dostanou jen výjimečně.
Pokud se servisní technik pro měření rozhodne, dělá to zpravidla jen v případě, že zákazník hlásí nějakou blíže nespecifikovanou poruchu brzd. „Na základě výsledného protokolu z testu je zřejmé, jakou silou brzdí jednotlivá kola. Zároveň jsou tam znázorněny souměrnosti, takže vidíte, jestli je levé kolo souměrné s pravým, a to na přední i na zadní ose. Potom můžete už bez domněnek říct, že brzdy jsou v pořádku, nebo ne. Mimo jiné se při tomto testu může změřit i ruční brzda,“ dodává Lubomír Nešpor.
Ptáte se, proč je tento test mezi řidiči tak málo známý? Důvodem je mimo jiné poměr cena a rychlost provedení testu. Vše je totiž hotovo doslova za dvě minuty a některým řidičů se pak zdá, že účtované tři nebo čtyři stovky za protokol s výstupy je prostě moc, zvlášť když ještě vyjde, že je vše v pořádku.
Rafinovaní posluchači možná právě pochopili, že podobný test mohou zkusit vyžadovat v případě, že se vysloví s podezřením, že jejich vůz nebrzdí souměrně. V takovém případě však servis náklady na test promítne do ceny servisního zásahu.