Odborníci radí, jak na podzimní silnice
Především na severu Čech se dnes ráno řidiči probudili do nepříjemného rána. Námraza a led stály za minimálně dvěma dopravními nehodami, přičemž jen na Mostecku se srazilo na půlkilometrovém úseku na deset aut. U Teplic si zase „potykalo devět řidičů“. Ani letos tedy řidiči nezklamali, a přestože se teploty pohybovaly pod nulou už několik dnů, námraza je zaskočila.
Rok co rok je to stejné. Teplota klesne pod bod mrazu, na silnici se objeví námraza a už to lítá. Překvapující však je, že kluzké silnice si nevšimneme, už když jdeme k autu. Jenže někdy ani to nestačí.
„Než vyjedu, silnici si osahám, ale i za jízdy je velice důležité silnici neustále číst, protože podmínky se mohou změnit, obzvlášť při současném podzimním počasí. Může se vám stát, že pojedete v poklidu po suché silnici, ale když vjedete pod stromy, může tam být jinovatka nebo náledí. Opravdu je důležité být neustále ve střehu,“ upozorňuje několikanásobný mistr v rallye Václav Pech.
Přesto stačí chvilka nepozornosti a kluzká silnice vás zaskočí. Na to je potřeba být připraven. „Auto musím ovládat zadní částí těla. Proto je potřeba, aby bylo opěradlo sedadla co nejvíce narovnáno a se sedačkou tvořilo pravý úhel. Dále je důležité, že když položíte ruku na volant, měla by být přesně na jeho věnci. Pokud potom spustíte ruce do polohy tři čtvrtě na tři a máte je pokrčené, sedíte správně,“ doporučuje šéf výcviku řidičů na Polygonu Most Jiří Patera.
Na brzdu šlapejte přerušovaně
Když už je jasné, že jediné, co pomůže, je prudce brzdit, mnozí mají jako dogma přerušované brzdění. „Díky přerušovanému brzdění se auto nedostane hned do smyku, a vy tak získáte možnost se nárazu vyhnout – můžete na poslední chvíli pustit brzdu a auto někam strhnout. Důležité je, abyste co nejrychleji vyhodnotili situaci a našli si místo, kudy se srážce vyhnout. Ovšem když už vidíte, že se nárazu nevyhnete, sešlápněte spojku, dupněte vší silou na brzdu a zapřete se o volant,“ radí Václav Pech.
Mnozí z nás však neumějí využít brzd svého auta naplno a leckdy ani brzdit. Jenže každý kilometr v hodině, o který před případným nárazem zpomalíte, snižuje míru vašich případných zranění.
„Brzdím s rovnými koly i s ABS, ale v okamžiku, kdy musím měnit směr jízdy, řídím, ale současně mohu brzdit dál. U vozidel starších modelů, kde ABS není, musím v určitém okamžiku před překážkou odbrzdit, posečkat a pak mohu prudce změnit směr jízdy, ovšem vždy s vyšlápnutým spojkovým pedálem,“ vysvětluje Jiří Patera. Nelekejte se toho, že pedál začne pulsovat nebo se poněkud propadne, když ho sešlápnete vší silou. To je projev funkce ABS.
Bourat se musí umět
„Řidič by se měl snažit narazit do překážky čelně, protože boční náraz je pro posádku mnohem nebezpečnější. Vyplývá to z koncepce aut i z tělesné stavby člověka − při bočních nárazech dochází k trhání vnitřních orgánů a k lámání krční páteře. Na tělo působí další negativní faktory daleko víc než při čelním nárazu,“ upozorňuje instruktor bezpečné jízdy Ladislav Kohoutek.
V neposlední řadě by si měl řidič uvědomit, že kam se dívá, tam také jede, takže i točí volantem. Kmen stromu v takové chvíli působí jako magnet, protože když se na něj budete upřeně dívat ve snaze se mu vyhnout, nakonec do něj narazíte.