Projekt Výmoly.cz může urychlit opravy silnic

16. duben 2012

Podobně jako jarní příroda, tak i jarní silnice nabízejí nejedno překvapení – tu menší, tu větší, hlubší nebo mělčí díry na silnicích patří už tradičně k probouzejícímu se jaru. Některé tam však zůstanou i do léta. Jak urychlit jejich opravy? Možná by mohl pomoci i projekt Výmoly.cz, který právě dnes startuje svůj druhý ročník.

Málokterý motorista má chuť zjišťovat, kdo vlastně odpovídá za kvalitu konkrétní silnice a výtluk mu nahlásit. „Mechanismus je natolik složitý, že 99 procent lidí to odradí,“ ví z vlastní zkušenosti Petr Čaník. Právě on před rokem vlastně ze zoufalství spustil internetovou stránku Výmoly.cz, díky které mohou řidiči velmi snadno upozornit na nekvalitní silnici.

Loni se na ní během několika týdnů sešlo na pět set fotografií nejrůznějších výmolů a děr z našich silnic. „Stačí problém vyfotit, strávit dvě minuty zadáním informací do systému a zbytek už je na silničářích,“ dodává Čaník.

Právě tím se liší dnes spuštěný druhý ročník projektu Výmoly.cz. Zatímco loni si motoristé na internetu spíš jen postěžovali, pak letošní ročník nabízí pohledy obou stran. Díky spolupráci se silničáři všech krajů by se měli nespokojení řidiči přímo na zmíněné webové stránce dozvědět, kdy a jak se konkrétní výtluk opraví.

„Projekt Výmoly.cz bude zahrnovat informaci samotných správců silnic, kteří budou moct napsat informace ke svému kraji nebo úseku a díky tomu lidem ukázat, že problematika není tak jednoduchá a že se na to pouze nevykašlali,“ pokračuje Čaník.

Peníze jsou opět až na prvním místě

Podle technickoprovozního náměstka Správy silnic Moravskoslezského kraje Milana Nováka totiž i při opravách silnic hrají hlavní roli peníze a také plánování.

„I letos máme v plánu souvislé opravy i zahájení projektu rekonstrukce a modernizace v rámci evropských financí. Na některých úsecích, kde se tyto akce plánují, se provádějí opravy nejhorších výtluků a provizorním způsobem, zatímco na ostatních silnicích se postupuje, lidově řečeno, načisto,“ vysvětluje Novák.

Díky informacím od motoristů se však mohou silničáři dozvědět rychleji o dírách především na silnicích nižších tříd. Dálnice a rychlostní komunikace se kontrolují denně, první třídy dvakrát týdně, zatímco na ostatních cestách jsou kontroly méně časté.

„Je přesně dáno, že silnice II. tříd se prohlížejí jednou za 14 dní, III. třídy jednou za měsíc. Zjištěné závady se zaevidují a podle míry závažnosti se přistupuje k jejich opravě. Pokud nějaká závada vznikne mimo termín kontroly, může tam nějakou dobu být,“říká Novák.

Někdy závady na silnicích nahlásí třeba policisté, ale právě tady je prostor pro samotné řidiče a internetový portál Výmoly.cz.

Výmoly a díry by měly být označeny

Určitě jste zažili, že silnice, po které jedete, se najednou změní v tankodrom. Paradoxně je to ta lepší varianta, protože když je silnice celá rozbitá, každý soudný řidiči zpomalí a snaží se bezpečně projet. Ovšem pokud povrch silnice vypadá kvalitně a najednou se tam objeví výmol, může se snadno stát, že se vůz poškodí.

Jak v takovém případě postupovat? Záleží na tom, jestli je díra na silnici označena, či nikoli. To je totiž hlavní povinnost správce komunikace. „Zákon přikazuje závadu v první fázi označit příslušným dopravním značením a potom opravit, pokud opravu není možné provést ihned,“ potvrzuje Milan Novák ze Správy silnic Moravskoslezského kraje.

Ale znáte to: jedete po silnici, vidíte značku upozorňující na nerovnost na silnici, ale ta se vám zdá bezproblémová, takže v plné rychlosti najedete do díry. V tom případě je to však jen vaše chyba.

„V případě vjetí do označeného výtluku a poškození vozidla nelze uplatňovat náhradu škody u správce komunikace, protože řidič porušil pravidla silničního provozu a nepřizpůsobil rychlost dopravně-technickému stavu vozovky, na který upozorňovaly značky,“ konstatuje Jiří Cívka z pojišťovny Generali, která podle jeho slov neřeší často případy, kdy došlo k poškození auta vinou neoznačené díry.

„Z naší zkušenosti můžeme říct, že řada výtluků je v poslední době spíš označena, ale i přesto existuje mnoho nových, neoznačených výmolů, na které by měl projekt Výmoly.cz upozornit,“ pokračuje Cívka.

Bez fotodokumentace to neprokážete

Ostatně i sami silničáři připouštějí, že jen málokdy řeší náhradu škody za poškozené vozidlo vinou děr na neoznačené silnici. „Na silnicích II. a III. tříd jsou to ojedinělé případy, se kterými se v průběhu roku setkáváme. Spočítali bychom je na prstech jedné ruky,“ informuje Novák.

Pokud byste najeli do díry, která není označená, a poškodili při tom auto, hned zastavte a nafoťte si problematické místo. Je dobré mít i svědka, případně zavolat policii. Pokud byste totiž tyto důkazy neměli, mohlo by se stát, že silničáři, byť i neúmyslně, dají na místo dodatečně značku a už budete složitě dokazovat, že ve chvíli, kdy jste tam jeli, tam ještě nebyla.

Co v případě, že si poškodíte auto i přes upozornění na nerovnosti na silnici? Pomůže vám prakticky jen havarijní pojistka, i když jedna pojišťovna začala nabízet i speciální připojištění k povinnému ručení.

„Co se týká náhrady škody ze sjednaného havarijního pojištění, lze v takovém případě uplatnit škodu z výtluků, ať už označených, nebo neoznačených. V případě nepřítomnosti policie by měl pojištěný doložit k likvidaci škody fotografie nebo videozáznam z místa nehody, kde je patrný výtluk, který nehodu zapříčinil. Prokáže-li se odpovědnost správce komunikace, vyplatí se pojistné plnění z havarijního pojištění bez odebrání bonusu a není vyloučena také úhrada škody včetně spoluúčasti,“ uzavírá Jiří Cívka.

Každopádně je lepší pozorně sledovat povrch vozovky a dírám se vyhýbat. Pak na ně upozornit na stránkách Výmoly.cz. Třeba je pak silničáři rychleji opraví.

autor: evk
Spustit audio