Se zvyšujícími se teplotami roste riziko vážných nehod. Co s námi sluníčko dělá?

3. červen 2014
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Na 8. kilometru dálnice D11 u obce Jirny u Prahy 3. června zemřeli dva lidé při nehodě tří kamionů

Dálnici D11 dnes zablokovala tragická nehoda tří kamiónů. Zatímco první řidič zastavil, do jeho návěsu narazil další a do něj další kamión. Oba jejich řidiči na místě zemřeli. Pravděpodobnou příčinou je to, že se dostatečně nevěnovali řízení a nestihli včas zareagovat na situaci. Málokdy si uvědomujeme, že na naše reakce má vliv i pouhé počasí.

Platí přímá úměra – čím hezčí počasí, tím si řidiči více troufají. „Čím je tepleji, tím více jsou řidiči vyhecovaní, říčnější.“ A to se projevuje ne na počtu nehod, ale hlavně na jejich následcích. „Jen za poslední dva dny, které byly poměrně slunné, zemřelo na našich silnicích šest osob,“ potvrzuje ze zkušenosti šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Čtěte také

Na naše reakce a pozornost mají podle psychologa Michala Miovského vliv nejen prudké změny počasí, ale také teplo, které nás čeká v následujících dnech a týdnech. „Vysoká teplota v případě, když v autě není klimatizace, tak velmi výrazně zvyšuje stresovou zátěž na řidiče už jenom proto, že se výrazně potí. Je to nepohodlné a zvyšuje se pravděpodobnost, že zareaguje neadekvátně. Stejně je to s tlakem – někteří lidé reagují velmi citlivě na tlak. A vysoký nebo velmi nízký tlak může u některých osob vést k tomu, že jsou malátní,“ říká Michal Miovský.

„Velmi často dochází k chybám z nepozornosti a potom vznikají krizové situace. Řidič vjede na krajnici, následně dojde ke smyku, přejetí do protisměru, při předjíždění e plně nevěnuje řízení, může opět dojít ke krizové situaci a zároveň při těchto dnech velmi často dochází k dopravním nehodám, kdy řidič přehlédne nějakou dopravní značku. A například při nedání přednosti v jízdě bývají následky fatální,“ varuje Tomáš Lerch.

Zachovat klid

Nejhorší je, že v takových chvílích začneme vršit chybu na chybu. „Poté co udělám chybu, je důležité ty chyby neřetězit. Jinými slovy to, že zajdu do protisměru, se stát může. Problém je v tom, když pokračuju dalších deset kilometrů“ říká psycholog Michal Miovský.

V posledních letech roste počet nehod, kdy řidič přejede bez zjevného důvodu do protisměru. A následky těchto nehod jsou tragické. Svědčí o tom i nedělní nehoda u Bystřice na Benešovsku nebo pondělní u Čáslavi. Proč řidiči nezůstali na své polovině silnice, se už ale v těchto případech nedá asi nikdy zjistit.

Čtěte také

„Já se obávám, že se to zjistit nedá, protože je to vždycky tak veliká kumulace rizikových faktorů, že je skutečně každá situace trochu jiná. Někdy to může být naprosto mimoděk chybný úkon v tom, že se otočí na zadní sedadlo k dětem a vůbec vám nedochází, že máte v té chvíli tendenci pootočit volantem a současně vyjedete z osy, kterou jste do té chvíle sledovali. Ale možnost kombinace faktorů je vlastně tím nejtypičtějším a bohužel pro většinu tragických situací platí to, že to obvykle není jenom jeden důvod, ale je jich více a bohužel dojde k zřetězení chybných úkonů dohromady,“ popisuje Michal Miovský. S rostoucími teplotami bychom tedy měli mít na paměti, že naše reakce mohou být pomalejší, proto bychom měli být předvídavější a soustředěnější.

autor: pgj
Spustit audio