Silnice třetích tříd na Plzeňsku jsou v havarijním stavu. Na opravy nejsou peníze

16. duben 2013
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02868537.jpeg

Silnice jsou po zimě zase trochu děravější. Nejhůř jsou na tom asi vozovky třetích tříd, protože na jejich opravu chybí peníze. I proto je tu projekt Výmoly.cz. Pošlete do redakce fotku poškozené silnice a upozorněte silničáře na zvlášť nebezpečné místo! Zapojil se i pan Jonáš z Plzeňska.

„Nejhorší stav je asi na severu a jihu Plzeňska. Tam je děr skutečně hodně,“ hodnotí pan Jonáš, který brázdí region svým osobním autem velmi často. Nad některými úseky druhých a třetích tříd podle něj zůstává rozum stát.

„Kolikrát si říkám, že stav je skutečně strašný,“ vysvětluje. „Za Plzní je jedna opravdu pekelná silnice. Člověk si až říká, jestli je ještě vůbec sjízdná,“ pokračuje pan Jonáš.

Čtěte také

Projetí výmolu podle něj může ovlivnit řidiče a doslova ho rozhodit. „Bojím se, že řidič na poslední chvíli zareaguje, když díru uvidí, přejede do protisměru, případně strhne řízení třeba do příkopu,“ vyjmenovává možné situace.

Renovace silnic by přišla na 15 miliard korun

Silničáři Plzeňského kraje sice dostávají půl miliardy korun ročně na zimní a letní údržbu, kvůli letošnímu proměnlivému počasí se však údržba prodraží. I proto budou podle generálního ředitele Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Stanislava Lišky peníze na opravy chybět.

Čtěte také

„Příspěvek je vzhledem k neuspokojivé finanční situaci nižší zhruba o 40 miliónů korun a dalších 40 miliónů bude deficit ze zimy. Na opravu komunikací bude o 80 miliónů méně. To už by bylo poznat,“ uvažuje.

Silničáři sčítají škody na silnicích, což potvrzuje také Pavel Panuška ze Správy a údržby silnic Plzeňského kraje. „Spočetli jsme zhruba 90 miliónů korun. V oblastech jako Klatovsko, Domažlicko nebo Tachovsko budou škody vyšší. Celkem dosáhnou asi sta miliónů,“ vypočítává.

Na celkovou údržbu silnic druhých a třetích tříd v Plzeňském kraji peníze nestačí. Renovace by přišla zhruba na 15 miliard korun. A tak k více než dvěma tisícům kilometrů silnic v havarijním stavu budou pravděpodobně přibývat další.

autor: mkl
Spustit audio