Stále vás překvapují a nervují kolony?
Ačkoli do konce června zbývá ještě pět dnů, na mnoha školách už dnes rozdávají vysvědčení a dětem začínají prázdniny. Ty by se docela klidně mohly označit jako období stěhování národů. Alespoň tak to vypadá na letištích, nádražích, ale především na silnicích. Ostatně už dnes se můžeme „těšit“ na kolony na dálnicích a hlavně na výpadovkách z měst. Jak to udělat, aby odjezdy na dovolenou probíhaly hladce a bez problémů? Recept je jednoduchý - chce to dobrou přípravu.
Základem je vybrat si dobře termín odjezdu. Rozmyslet si, jestli je skutečně nutné vyrazit v pátek odpoledne, anebo stačí jet až v sobotu ráno, kdy jsou silnice o poznání volnější. Dnes odpoledne budou na našich dálnicích i kamióny, protože prázdninový zákaz jízd začne platit až od příštího pátku. Navíc je potřeba počítat s opravami silnic a dálnic, kde se i během všedního dne tvoří kolony, které při očekávaném hustém provozu o prázdninových víkendech budou ještě delší.
Podle dopravní psycholožky Vlasty Rehnové by nás to nemělo překvapit, naopak. Pro pohodové zvládnutí cesty bychom na dopravní zácpy měli být připraveni. „Dá se to hodně ovlivnit tím, že se kolonami nenecháte zaskočit, ale dopředu s nimi budete počítat. To je stejné, jako když určitou skupinu lidí překvapí, že v zimě sněží. Pokud jedu trasu, o které vím, že bývá zacpaná, tak se na to připravím jednak časovou rezervou a také se obrním trpělivostí.“
Jako bychom to slyšeli - to se to říká, ale zkuste si popojíždět v deseti nebo vícekilometrové koloně na výjezdu z Prahy po dálnici D1, kde se na desátém kilometru staví obří křižovatka s Pražským okruhem. Pro řidiče, kteří tímto nepříjemným místem projíždějí, ale máme alespoň jednu pozitivní zprávu - poslední červnový a první červencový víkend bude provoz na výjezdu z Prahy na Brno veden normálně ve třech pruzích. Přestože tam kolony budou asi stále, situace by měla být lepší než v ostatních červnových pátcích.
„Připojení brněnské dálnice na Pražský okruh budeme otevírat v druhé polovině září, takže v době prázdnin budou řidiči holt trpět. Dobře víme, že kapacita dálnice někdy nestačí, i když se jezdí normálně po plném profilu. Pokud by provoz komplikovalo ještě dopravní omezení, ve špičkách by byla situace kritická,“ věří ministr dopravy Gustav Slamečka.
Problém prázdninového cestování je však nejen v hustém provozu, ale především v tom, že se na silnici potkávají zkušení řidiči, kteří denně jezdí do práce, s těmi v podstatě svátečními, kteří nejsou zvyklí na hustý provoz, v autě mají celou rodinu a před sebou dlouhou cestu. Mnozí z nich se s pravidlem zipu seznamují teprve cestou a že bezpečná vzdálenost ve 130kilometrové rychlosti je zhruba 36 metrů, tuší z nich jen málokdo. Stejně tak mnoho nehod má zbytečně tragické důsledky jen proto, že řidič či spolujezdec nebyl připoutaný. Ovšem nejen na to se budou dopravní policisté zaměřovat během prázdninových dopravněbezpečnostních akcí.
„Na významných komunikacích bude zvýšený dohled v souvislosti se zvýšenou hustotou provozu a budeme se zaměřovat na rizika, která s sebou přináší prázdninový provoz - například přítomnost alkoholu v krvi v souvislosti s pořádáním různých kulturních a společenských akcí nebo zaměření na rizikové skupiny řidičů, jako jsou motorkáři a cyklisté. Pochopitelně budeme kontrolovat i technický stav vozidel,“ vyjmenovává šéf dopravní policie Leoš Tržil.
Už dnes bychom měli potkat na silnicích víc policistů než obvykle. Vedle rychlých passatů a silných motocyklů bude mít policie během prázdnin k dispozici také vrtulník, který i z výšky pěti kilometrů umí odhalit třeba agresivní chování řidiče a nahlásit jej pozemní hlídce.