Trasa rallye Dakar 2011 – kaskáda barev

20. prosinec 2010

Po dvou ročnících v Jižní Americe pokračuje Dakar v roce 2011 v průzkumu tohoto kontinentu, který má působivý potenciál pro nové objevy. Trasa míří k severu Argentiny a Chile, dotýká se hranic okolních zemí a vede závodníky různorodou a stále pestřejší krajinou. Je to kaskáda barev. Dakar nabízí opravdu nabitý program s více než 9,5 tisíci kilometry zahrnujícími pět tisíc kilometrů měřených úseků rozložených do třinácti etap.

Země kontrastů
Obrovská velikost Argentiny bude stimulovat fantazii všech, kteří milují velké plochy otevřené krajiny. Odjezd z Buenos Aires severní cestou vezme závodníky do země kontrastů, kde se během jednoho dne nebo jen během stovky kilometrů vegetace kompletně změní společně s krajinou. Stejně se bude měnit také cesta. Změny mezi suchým a mokrým povrchem budou vyžadovat přizpůsobení řidičských dovedností. Schopnost přizpůsobit se bude odměněna a ti, co mají rádi změny, se budou cítit jako doma. Během prvních tří dnů cesty Argentinou, konkrétně provinciemi Juluy a Salta, se dakarská trasa přibližuje k Bolívii.

Extrémní sever
Chceme-li vstoupit do Chile novou trasou, stejně mimořádnou jako byly ty předchozí, je tu pro dakarské účastníky průsmyk El Paso de Jama. Potom okamžitě uchvátí závodníky Dakaru poušť Atacama. Její obrovská rozloha slouží k uspokojení jejich žízně po dunách a písku okolo Copiapa a Iquique. Ve 33. ročníku přibude do seznamu navštívených míst přístav Arica, kterého rallye dosáhne na extrémním severu Chile, na hranicích se sousedním Peru. Pouštní etapy, které jsou srdcem dakarské soutěže, často v této fázi závodu otestují závodníkovo odhodlání. Objeví se obtíže s navigací a volbou správné cesty. Právě tady bude dobrý navigátor vyvažován cenou zlata.

A další typ pouště
Po nádherném překročení hranic přes průsmyk Paso San Francisco, vstoupí konvoj opět na argentinské území, kde bude pokračovat po náhorních plošinách And. Závodníci si tam užijí bílé duny Chilecita. Rychlé změny scénérií na trase do San Juanu budou na denním pořádku. Nová cesta opět povede mezi kaňony a koryty řek, které se zařezávají hluboko do pouště. A pak už budou všichni netrpělivě vyhlížet cíl v Buenos Aires.

TRASA RALLYE DAKAR DEN PO DNI:

Sobota 1. ledna: z Buenos Aires do Victorie za první etapou

Novoroční dakarská tradice
Nadcházející rallye Dakar bude respektovat tradici prvního ročníku, při kterém startovali účastníci 1. ledna z náměstí de la Concorde v Paříži. Závodníci znovu projedou kolem obelisku, ale nebude to ten v Paříži, nýbrž na třídě 9. července v Buenos Aires, kde odstartují svou cestu po silnici do Victorie, která je jen spojovací neměřenou etapou. Stopky prostě tikat nebudou v tento den setkání s davy argentinských fanoušků. Nicméně po první části trati závodníci zahájí ostré přípravy do závodu v nočním bivaku ve Victorii.

1. etapa
Neděle 2. ledna: z Victorie do Córdoby

Motorky/Čtyřkolky
Spojovačka: 566 km
Měřený úsek: 192 km
Auta/Kamióny
Spojovačka: 566 km
Měřený úsek: 222 km

Zahřívání motorů
I když za sebou závodníci budou mít první porci kilometrů z předešlého dne, přejezd ke startu měřeného úseku je stále dlouhý. Až dorazí na místo startu, jejich motory se začnou rychle zahřívat. Budou muset být technicky zdatní na cestě, která bude víc a víc hornatá. Aby bylo sníženo riziko zranění při mnoha předjížděních motorkářů a čtyřkolkářů auty a kamióny, bude pro ně na úzkých cestách uprostřed trati vyznačena speciální trasa.

2. etapa
Pondělí 3. ledna: z Córdoby do San Miguel de Tucuman

Motorky/Čtyřkolky
Spojovačka: 440 km
Měřený úsek: 300 km
Auta/Kamióny
Spojovačka: 440 km
Měřený úsek: 324 km

Cítit se jako v buši
Trasa této etapy má nové prostředí. Orientace soutěžících bude mít jasný směr na sever. Budou vedeni k lesům na horizontu a okolí bude porostlé křovinami – zkrátka jako v buši. Na část etapy budou opět motorky a čtyřkolky odděleny od aut a kamiónů. Akrobati na dvou kolech budou mít polní cvičení na staré cestě s mnoha zajímavými skoky. Také posádky aut mohou čekat hrbolatou trasu. „Podávat“ se budou boule a výmoly ve velkém množství.

3. etapa
Úterý 4. ledna: ze San Miguel de Tucuman do San Salvador de Jujuy

Motorky/Čtyřkolky
Spojovačka: 231 km
Měřený úsek: 521 km
Auta
Spojovačka: 231 km
Měřený úsek: 500 km
Kamióny
Spojovačka: 408 km
Měřený úsek: 226 km

Červená a zelená
Na cestě do Jujuy bude trasa měřeného úseku rozdělena na dvě části neutralizovaným (neměřeným) úsekem. V první části budou motorkáři opět závodit na své trase lemované pouštními kaňony s červeným pískem a skalami. Jaký to kontrast s druhou částí měřeného úseku! Závod se přesune na hliněné tratě a stroje zmizí v hustém lese. Kamiónů se toto prostředí týkat nebude kvůli ohrožení jejich předních skel větvemi.

4. etapa
Středa 5. ledna: ze San Salvadoru de Jujuy do Calamy

Spojovačka: 554 km
Měřený úsek: 207 km

Vrchol celé rallye
Dakar dočasně opouští Argentinu překročením vrcholků And přes průsmyk Paso de Jama. K dosažení tohoto bodu budou muset závodníci startovat v noci, aby se stihli vyškrábat na vrchol. Až překročí hranici, dosáhnou výšky 4 800 metrů, tedy výšky slavné hory Mount Blanc, aniž by k tomu potřebovali sněhové řetězy a jiné zimní pomůcky. Přejezd do Chile bude vstupem do pouště Atacama a první tamější etapy volnou poutí bez cest. Start relativně krátkého měřeného úseku se odehraje ve výšce 3 300 metrů. V tomto místě budou muset stroje zvládnout kamenitou trasu na cestě za dunami.

5. etapa
Čtvrtek 6. ledna: z Calamy do Iquique

Spojovačka: 36 km
Měřený úsek: 423 km

Na plný plyn
V této rozmanité rychlostní zkoušce se budou muset závodníci vypořádat s různorodými terény. Každý z nich bude vyžadovat jiný způsob řízení. Po pomalém startu na špatných hrbolatých cestách při přejezdu přes „salar“ budou muset závodníci ještě snížit průměrnou rychlost. Tento úsek dlouhý jen pár kilometrů jim zabere okolo hodiny času. Ale závěr etapy se odehraje na otevřené poušti mimo pisty na trase dlouhé víc než 100 kilometrů. Představení dne zakončí sestup do Iquique, který musí každého nadchnout. Na soutěžící čeká dvaatřicetiprocentní klesání dlouhé 2,3 kilometru.

6. etapa
Pátek 7. ledna: z Iquique do Aricy

Spojovačka: 265 km
Měřený úsek: 456 km

Místní tomu říkají „Guadal“
Průzkum pouště Atacama přinese dakarským účastníkům návštěvu posledního města před hranicí s Peru – Aricy. Na tomto rozlehlém kusu pouště před odpočinkem při volném dni se bude podávat menu v podobě písečných dun, které budou postupně větší a náročnější na překonání. Během speciálu závodníci prožijí několikrát absolutní nadšení. Po „plavbě“ na dunách většina z nich chytne záběr v místě s jemným prachem (fesh–fesh) neboli v zóně Guadal, jak jí říkají místní. Pro tento úsek bude nejlepším spojencem závodníků trpělivost, díky které zvládnou slalom mezi prachem a suchou trávou.


Sobota 8. ledna

DEN VOLNA


7. etapa

Neděle 9. ledna: z Aricy do Antofagasty

Motorky/Čtyřkolky
Spojovačka: 208 km
Měřený úsek: 631 km
Auta/Kamióny
Spojovačka: 208 km
Měřený úsek: 611 km

Ponor do Tichého oceánu
Účastníci rallye se musejí připravit na nejdelší měřený úsek letošního ročníku a taky na jeho rozdělení na trasu pro motorky, čtyřkolky a auta, a kamióny. Motorkáři budou muset zvládnout úsek ve stylu Enduro dlouhý 40 kilometrů. Dokonce i ti nejzdatnější budou velmi vyčerpaní po exkurzi přes kaňon. Cíl této sekce se odehraje na břehu oceánu, k němuž budou po opuštění písečných dun závodníci klesat po strmých svazích. Druhá trať pro auta a kamióny bude rychlejší a řidiči protnou cílovou pásku za nadšeného aplausu davů místních obyvatel.

8. etapa
Pondělí 10. ledna: z Antofagasty do Copiapa

Spojovačka: 268 km
Měřený úsek: 508 km

Tři etapy v jedné
Tři různé fáze tohoto dne přidají soutěžícím strasti. Proto se dá závodníkům doporučit maximální ostražitost při navigaci už od začátku měřeného úseku. V obrovských otevřených prostorách Chile budou muset překonávat údolí za údolím. Záchytné navigační body budou vzácností a nebude problém zabloudit. Dohánění ztraceného času uprostřed dne může být nebezpečnou hrou na starých cestách, které využívají lidé z místních dolů. Nejdůležitější část etapy bude čekat na konci závodní trasy v podobě dlouhého písečného úseku. Vyžadovat bude velmi chladnou hlavu a dojezd za denního světla spíž než s rozsvícenými světly zaříznutými do tmy.

9. etapa
Úterý 11. ledna: z Copiapa tam a zpátky

Spojovačka: 35 km
Měřený úsek: 235 km

Lopaty a nájezdové plechy v pohotovosti
Ujeté kilometry další etapy můžeme na okruhu Copiapo – Copiapo klidně nazvat tichou procházkou pouští. Jenže výsledek bude pro účastníky závodu dlouho ve hvězdách kvůli velkým písečným dunám, které budou v průběhu dne dominovat. V těchto místech čekají pasti v podobě hlubokých písečných kaňonů. Ty vyřadí nebo zbrzdí všechny, kteří zvolí nesprávnou cestu a budou se muset z díry nějak vyškrábat. V průběhu této etapy plné nástrah se dá hodně ztratit, ale také hodně získat. To se týká hlavně expertů na jízdu v dunách. Základní rada zní: správně a včas upustit tlak v pneumatikách. Pro zpestření budou motorkáři startovat hromadně po řadách – nejrychlejší v řadě po deseti a následovat budou skupiny po dvaceti.

10. etapa
Středa 12. ledna: z Copiapa do Chilecita

Spojovačka: 686 km
Měřený úsek: 176 km

Zpátky ve Fiambale
Ze závodníků se opět stanou „horalové“, aby znovu pokořily Andy. Měli by si sebou vzít fotoaparát pro uchování zážitku z této cesty podél „route 60“ po překonání hranice přes průsmyk svatého Františka. Po těchto chvílích osvěžení a relaxace by měli soutěžící čekat teplotní šok. Na začátku léta je v bílých dunách Fiambaly opravdu horko. Měřený úsek bude sice kratší než v minulých letech, ale po deseti dnech rallye se může stát zničujícím obzvlášť pro amatéry, na kterých se začnou projevovat známky únavy.

11. etapa
Čtvrtek 13. ledna: z Chilecita do San Juanu

Spojovačka: 164 km
Měřený úsek: 622 km

Bylo, nebylo v Andách…
Krajina zůstává stejná, ale závodníci budou mít dojem, že vstoupili do nového prostředí. V první části trati se přesunou do úžasných kaňonů na úpatí And. Zatímco ubývá písku, přichází druhá část trasy, na které se budou muset soutěžící soustředit hlavně na navigaci mezi „pohádkovými komíny“. Nesmí se však nechat rozptýlit a budou muset udržet koncentraci na víc než šesti stech kilometrech, aby neztratili pozice, které si tvrdě vybojovali.

12. etapa
Pátek 14. ledna: ze San Juanu do Córdoby

Motorky/Čtyřkolky/Auta
Spojovačka: 123 km
Měřený úsek: 555 km
Kamióny
Spojovačka: 349 km
Měřený úsek: 266 km

Na tahu jsou „velký“ kluci
Do závěrečné bitvy o vítězství jako první výjimečně odstartují už za rozbřesku kamióny. Na místě je i v této předposlední etapě opatrnost – hlavně v první části trati, kde soutěžící čeká zhruba stokilometrový písečný úsek. Právě tady ještě mohou zaútočit na lepší pořadí všichni, kteří na toho před sebou moc neztrácejí.

13. etapa
Sobota 15. ledna: z Córdoby do Buenos Aires

Spojovačka: 645 km
Měřený úsek: 181 km

Čas na show
Závodníci si můžou polepšit o místo, o dvě… nebo se v poslední etapě zranit. Proto by se měli mít pořád na pozoru. Cíl měřeného úseku bude na závodní dráze Baradero, kde na unavené, ale šťastné jezdce čeká velká show s nadšenými fanoušky.

autor: jař
Spustit audio