Tuning není sprosté slovo

Dnes se běžně setkáte s tím, že pro jeden model je v nabídce jeden objem motoru v několika výkonových variantách – tak to praktikují všechny automobilky. To je zároveň ideální příležitost pro takzvaný tuning, tedy zvýšení výkonu motoru. Jenže není to risk? Neohrozíte životnost motoru? Nebo některé komponenty vozu?

Když tuning vozu dělají odborníci, žádné komplikace prý nehrozí. Automobilky totiž vyrábějí motory stejné – slabší používají stejné komponenty jako ty silnější, jen jsou takzvaně přidušené. „Ze strany automobilek jde o marketingový tah, aby ze zákazníků měly možnost získat více peněz,“ říká Martin Hak, zástupce tuningové společnosti BSR.

Jeden motor totiž prodají ve více cenových kategoriích, a osloví tak i ty, pro které například výkon motoru není priorita. Ovšem nejde jen to – s výkonem jsou v některých zemích spojené taky daně a majitelé výkonnějších platí víc. „Zákazník si potom hodně rozmýšlí, jestli koupí vozidlo s nižším, nebo vyšším výkonem, protože 50 až 80 procent ceny mohou tvořit daně.“

Právě toho úpravci aut využívají. Švédský výrobce kitů BSR například dokázal motoristy přesvědčit, že tuning autu prospěje a oni ušetří na daních. „Máme velký prodejní úspěch, protože zákazníci mají v technickém průkazu zapsaný nižší výkon vozu a následným přehráním softwaru si výkon uzpůsobí ke své spokojenosti, ale nijak výrazně to nezasáhne jejich rozpočet.“

Řeč je však o rozpočtech severských motoristů. Pro ty české je přece jen 16 až 25 tisíc korun, na které úpravy softwaru u této společnost vyjdou, docela dost – zvlášť když konkurence to nabízí většinou podstatně levněji.

„Měl jsem možnost poznat desítky různých autorizovaných nebo neautorizovaných servisů, prodejců náhradních dílů nebo automobilů a ve velkém procentu případů jsem se setkal s odpovědí: Ve vedlejší vesnici bydlí Franta, který to zvládne přehrát za 1.500 korun.“

Kvůli těmto garážovým úpravcům však nemá tuning příliš dobré jméno a kvůli skladbě zájemců se na něj mnozí také dívají jako na záležitost pro náctileté.

„Bohužel téma tuning je celosvětově chápáno jako nějaká kulišárna. Stojíme před dlouhou cestou sdělit českým zákazníkům, že od toho nejlevnějšího nemohou očekávat kvalitu. V oblasti tuningu je to prostě stejné jako v oblasti spotřební elektroniky,“ varuje Martin Hak.

S tím se dá souhlasit. Nejlevnější určitě není nejlepší, nicméně bojovat s image kulišárny půjde zřejmě jen obtížně. V řadě případů je to totiž kulišárna od samého začátku – například když si koupíte auto s nižším výkonem, abyste ušetřili na daních a na pořizovací ceně. Kulišárna je to však i podruhé, protože když jedete na prohlídku do autorizovaného servisu, musíte si upravený software motoru zase přehrát zpátky, jinak vás bez diskuzí vyhodí, protože máte v autě něco, co výrobce auta neschválil.