V servisu by vás měli začít nebesky rozmazlovat

22. listopad 2012

Automobilový průmysl sice teď nečekají dobré měsíce, ale celkový výhled není špatný. Analytici počítají s tím, že v roce 2018 bude i evropský trh ve velkém růstu. Automobilky na to musí připravit svá dealerství. A právě z toho budeme těžit už v nejbližších měsících. V servisu by nás podle očekávání analytiků měli přímo hýčkat.

Přesně to očekávají analytici zaměření na automobilovou branži. Servisy si budou muset svých zákazníků považovat z několika důvodů. Prodeje nových aut v dealerstvích v příštích měsících poklesnou natolik, že hlavní příjmy půjdou ze servisu.

„Vysoká citlivost klientů vůči provozním nákladům a pořizovací ceně je předpokladem, že v konkurenčním boji budou mít dealeři agresivnější přístup a budou se snažit vyhovět zákazníkovi ve všech směrech,“ komentuje analyticky Roland Zsilinszky, šéf pražské kanceláře Roland Berger.

Jeho slova převedená do praxe znamenají, že můžeme čekat nejen usměvavějšího a vstřícnějšího technika na příjmu, ale také větší šíři služeb (například náhradní vozy) a v určitých případech i pokles cen.

„Je to dáno individuální politikou stanovenou výrobcem vozidla a také prodejcem neboli dealerem. Na druhou stranu oni si musejí obhájit vlastní cash flow a ziskovost vlastního podnikání. Prostor pro zlevňování tu určitě je, ale neočekáváme, že by to proběhlo celoplošně, například formou kampaně,“ konstatuje Zsilinszky.

Velké ryby pohltí malé, bude se konsolidovat

V následujících letech se dá čekat, že slabí dealeři nepřežijí. V Německu je takto ohrožena až čtvrtina dealerství. Servisy a prodejny aut však nezmizí, protože je automobilky budou potřebovat pro očekávaný boom v roce 2018, a tak slabé dealery převezmou ti silnější.

„Předpokládáme, že dojde ke konsolidaci jednotlivých dealerů – silnější rozšíří pole působnosti, pohltí menší dealerství a servisy, přestože jsou teď v regionu, který pro ně není atraktivní, protože jim to bude zapadat do podnikatelského záměru,“ popisuje analytik.

Ti z nás, kteří i v následujících letech zůstanou při penězích a rozhodnou se pořídit si nový vůz, budou mít širší výběr. Právě rozšířením portfolia totiž chtějí automobilky bojovat s prodejními propady.

„V podstatě je to požadavek z hlediska trhu i zákazníka. Pokud si dealeři mají zachovat současný tržní podíl a chtějí i nadále růst, zisk zákazníka je pro ně velmi důležitým momentem. Když totiž bude se značkou spokojen, zůstane jí loajální a v budoucnu si u ní koupí nový vůz,“ uzavírá Roland Zsilinszky.

Co se však pravděpodobně bude měnit, je šíře nabídky motorů. V některých případech, je příliš široká, což výrobu zbytečně zdražuje a automobilce se snižuje marže.

autor: pek
Spustit audio