Za dva roky už nebudeme lepit dálniční známku, měla by přijít elektronická varianta

12. únor 2014
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03051419.jpeg

Potkat v těchto dnech na dálnici policistu nebo celníka s dalekohledem v ruce není nic neobvyklého. V únoru vždycky častěji kontrolují dálniční známky. Mnozí motoristé totiž zapomínají, že je potřeba koupit nový kupón. Zdá se ale, že tradiční lepení známky na čelní sklo nás čeká už jen jednou. I nový ministr dopravy je přesvědčen, že je čas na elektronickou variantu dálničních známek.

„V Maďarsku to je, funguje to a nejsou s tím žádné komplikace,“ nebrání se nový šéf resortu Antonín Prachař změně papírových dálničních kuponů na elektronické. Ještě pro příští rok počítá zákon o pozemních komunikacích s papírovou ceninou, ale od roku 2016 bude zřejmě všechno jinak. Už teď si Státní fond dopravní infrastruktury nechal vypracovat studii proveditelnosti jednotlivých elektronických systémů a podle náměstka ředitele fondu Zbyňka Hořelicy se jako nejvýhodnější jeví videotechnologie.

„V praxi by to vypadalo tak, že by byly nainstalované kamerové systémy, které by snímaly registrační značku daného vozidla a kontrolovala by zaplacení časového poplatku v centrální databázi,“ vysvětluje Zbyněk Hořelica.

Čtěte také

Takže žádný papírový kupón, žádná krabička, ale jen zaplacení dálničního poplatku a to i s využitím internetu či mobilů. Pro řidiče by to bylo velké zjednodušení, i když ne všichni jsou z toho nadšení a vybrali by si raději jinou variantu. „Formou přenositelného mýtného. Dálniční známka je lepší, jednodušší. Mně vyhovuje dálniční známka. Mohla by být nějaké elektronická podoba.“

Dálniční kupóny loni vynesly 4,1 miliardy korun, přičemž tisk papírových známek stojí asi 230 miliónů korun. Naproti tomu u videotechnologie by byly náklady zhruba poloviční. A pro řidiče dobrá zpráva, změna technologie automaticky neznamená platbu podle ujetých kilometrů. Jak potvrzuje ministr Prachař, současná vláda chce pro osobní auta zachovat roční, měsíční či desetidenní poplatky a nepůjde cestou výkonového zpoplatnění.

Čtěte také

„V koaliční smlouvě vůbec diskuze o zpoplatnění osobních vozidel není. Respektujeme to, co politici vyjednali. Programové prohlášení vlády bude upřesňovat některé kroky na funkční období této vlády, a co se týká zpoplatnění osobních vozidel, tak nic takového v žádném dokumentu není,“ upozorňuje Antonín Prachař.

Přechod papírových kupónů na elektronický způsob platby je zatím na začátku. Podle Hořelicy je potřeba dořešit hodně věcí, kromě jiného i možnost či spíše nemožnost sledování pohybu konkrétního auta. „To bude záležet na technickém řešení, jak se bude pracovat s jednotlivými daty a záznamy. My řešíme pouze to, zda byl uhrazen poplatek za užití pozemní komunikace,“ říká Zbyněk Hořelica. Zároveň začíná pracovat komise pro novou mýtnou koncepci, takže během dvou let bude jasný nový způsob platby dálničních poplatků.

autor: evk
Spustit audio