Systém nouzového volání chceme. Ale musí být zadarmo

2. únor 2012

Cestování autem bohužel není jen o příjemných zážitcích a bonusech plynoucích z toho, že se někam dostanete. Kdo má osobní zkušenost s nehodou, zvlášť s těžkou, ví, jak významnou pomocí je v takové situaci rychlý a přesný zásah. Podle údajů Evropské unie by zavedení povinného systému nouzového volání pomoci k nehodě, systému eCall, zachránilo každý rok v Evropě 2,5 tisíce lidí.

Nejde jen o to, že záchranáři by se dostali automaticky i k těm, kteří nabourají na odlehlém místě a po nehodě upadnou do bezvědomí. Výhodu mají i ti, kterým se neštěstí přihodí na frekventovaném místě. Zásah je totiž rychlejší a přesnější.

V případě aut BMW do centrály záchranářů odchází spolu s voláním o pomoc nejen souřadnice GPS, ale také detailní informace o nárazu. Systém z nich dovodí zranění posádky. Lékaři tak znají množství přepravovaných pasažérů, intenzitu nárazu a jeho směru, množství aktivovaných airbagů i to, jestli šel vůz přes střechu. Pokud jde o vážnou nehodu, může rovnou vzlétnout i vrtulník.

„Evropské studie říkají, že pokud by vozidla byla vybavena tímto systémem, doba dojezdu záchranné služby mohla být zkrácena o padesát procent ve venkovských oblastech a o čtyřicet procent v městských aglomeracích,“ konstatuje Radek Baštýř z pojišťovny Allianz.

Systém bude povinný nejdřív v roce 2015

Zmiňované BMW není jediné, kdo systém používá. Mají ho prakticky všechny značky, a to i proto, že Evropská unie ho už v roce 2009 chtěla prosadit jako povinnou součást výbavy, jako je třeba ABS nebo ESP. Datum si teď úředníci odsunuli na rok 2015.

Leaderem v počtu dodaných kusů je koncern Peugeot-Citroën. Od roku 2003 už prodal milión aut a pomohl 5,5 tisíce lidí. U některých modelů je systém součástí výbavy, u jiných se připlácí 280 eur, tedy zhruba sedm tisíc korun. Žádný další roční poplatek automobilky nevyžadují.

Téma jsme řešili také na našem webu. Cena systému je skutečně klíčovým faktorem, 54 procent z vás by o tento systém stálo, jen kdyby byl zadarmo. 15 procent hlasujících si myslí, že i zadarmo je k ničemu, a jen zhruba třetina by takové zařízení do auta chtěla a byla za něj ochotná platit.

autor: pek
Spustit audio