Můj řidič boural, pošlete mu záchranku

21. listopad 2011

Cestování autem bohužel není jen o příjemných zážitcích a bonusech plynoucích z toho, že se někam dostanete. Kdo má osobní zkušenost s nehodou, zvlášť s těžkou nehodou, ví, jak neocenitelnou pomocí je v takové situaci rychlý a přesný zásah. Něco takového slibuje zařízení nazvané Šestý smysl.

Proč se na našem trhu jmenuje právě Šestý smysl, to není úplně jasné, protože šestý smysl dokáže události spíš dopředu vytušit a dopředu se na ně připravit, což by v případě nehod mělo znamenat, že se jim dokážete vyhnout.

Celý systém, který k nehodě automaticky a bez zásahu řidiče zavolá pomoc, by se mohl možná jmenovat spíš Anděl strážný – ostatně ti, kteří s ním mají zkušenosti, právě o andělech strážných mluvívají.

„Stala se nehoda kamiónu, po které řidič upadl do bezvědomí. Potom slyšel, jak k němu mluví nějaký hlas – domníval se, že je to anděl strážný, ale po procitnutí si uvědomil, že je to hlas asistenční služby,“ vypráví Radek Baštýř z pojišťovny Allianz.

Vidíte, díky šestému smyslu se do vozu dostanou i takové vymoženosti. Na našem území však mohou takto zdokonalit jen firemní vozy, pro soukromníky bude technologie dostupná až za nějaký čas.

Systém nouzového volání urychlí příjezd záchranářů

„Tato krabička umí stejné věci jako systém nouzového volání eCall. V okamžiku, kdy je vozidlo vybaveno touto jednotkou a dojde k nehodě, systém automaticky zavolá naši asistenční službu, která se spojí s vozidlem, a v případě, kdy nenaváže s řidičem kontakt, na místo nehody okamžitě vyráží záchranná služba,“ popisuje Baštýř.

Moderní vozy už mají tuto službu často ve výbavě, tohle však můžete dodatečně namontovat i do svého staršího vozu. V ideálním světě, který by začal informace z podobných systémů používat hromadně, by to dokázalo významně zrychlit dojezd záchranářů. Ti by totiž dostali datové informace s přesnou polohou. Dokonce u některých systémů – například používaných v BMW, se záchranáři mohou dozvědět, jak silný byl náraz a kolik lidí je v autě, takže se na zásah mohou lépe připravit.

„Evropské studie říkají, že pokud by vozidla byla vybavena tímto systémem, doba dojezdu záchranné služby mohla být zkrácena o padesát procent ve venkovských oblastech a o čtyřicet procent v městských aglomeracích,“ uzavírá Radek Baštýř.

To je asi největší argument pro používání takovýchto systémů. Bonusem je ochrana proti krádeži a také sleva na pojištění vozu. Ovšem jak to tak chodí, sleva většinou není zadarmo. Pořízení jednotky vyjde v Česku na čtyři tisíce korun, což nevypadá nijak nedostupně. Horší je to s ročními náklady, za ty si pojišťovna účtuje dalších osm tisíc korun ročně.

autor: pek
Spustit audio