Výmoly.cz – internet opravuje silnice

5. listopad 2012

V praxi opravují silnice silničáři, ale právě díky internetu, přesněji díky serveru Výmoly.cz, se snaží díry a výmoly na silnicích opravovat co nejrychleji. Druhý ročník projektu, ve kterém sami řidiči upozorňují na technické problémy na silnicích, tak potvrdil, že dozvědět se o problému včas je někdy to nejdůležitější.

Týká se to hlavně silnic nižších tříd, protože ty mají silničáři ze zákona kontrolovat jednou za 14 dní, respektive za měsíc. Informace přímo od řidičů jsou tak podle Josefa Raboně z Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje velmi cenné. „Svoje pracovníky jsem upozorňoval, aby využívali informace z internetového serveru,“ říká.

I proto byly díry na silnici ve středočeských Netvořicích opraveny prakticky za pár dnů. Podobně jako na mnoha jiných cestách. Na serveru Výmoly.cz lidé letos upozornili na téměř 800 výtluků a děr na silnicích, přičemž dvacet procent se už povedlo opravit.

„Myslím si, že zmíněný počet opravených děr je velmi pozitivní číslo a jako by bouralo mylné představy, že silničáři nic nedělají. Některé úseky však nelze opravit okamžitě, protože mnohdy je oprava nejen časově náročnější ­– například se čeká na schválení dotace,“ vysvětluje autor projektu Petr Čaník.

Na serveru je vidět, jak silničáři pracují

Na serveru je možné sledovat i historii jednotlivých děr a tady se ukázala jedna zajímavá věc. Některé výtluky je nutné během roku opravovat několikrát.

„V dubnu byl nahlášen a v květnu poprvé opraven. Během několika dnů se vydrolil a musel být opravován znovu. Ovšem i podruhé se vydrolil a opět musel být opravován. Tady si návštěvník mlže udělat jasnou představu o tom, jak silničáři pracují, s jakými materiály nebo jaká je trvanlivost oprav,“ dodává Čaník.

Právě tyto informace jsou důležité i pro ministerstvo dopravy, kde také server Výmoly.cz znají. „Tuto iniciativu jsem viděl a pozitivně vnímám, že veřejnost podněty sama poskytuje. Řada stížností se dostane přímo na ministerstvo, přestože mnohdy jde o silnice, které nejsou ve vlastnictví státu. Na všechny podněty se však snažíme reagovat a ve spolupráci s ŘSD odstraňovat takové závady, které by byly provozu nebezpečné,“ popisuje Milan Dont, vedoucí odboru pozemních komunikací.

V některých krajích se hlasu lidu nenaslouchá

Už teď je jasné, že v některých krajích se silničáři k iniciativě řidičů stavějí vstřícněji, v jiných méně. Například na Vysočině, v Libereckém či Moravskoslezském kraji se poměr mezi počtem nahlášených a opravených výtluků pohybuje kolem 40 procent. Naopak v Olomouckém kraji z 57 nahlášených děr jsou opraveny pouze dvě. Proč? To teď chtějí organizátoři slyšet od jednotlivých správ.

V prosinci by letošní ročník chtěli uzavřít a volně přejít do ročníku třetího. Všechny současné výtluky na serveru zůstanou, a bude tak možné sledovat, co se s nimi děje.

autor: evk
Spustit audio