Jak zadokumentovat škodu na autě vinou výmolu?

16. květen 2012

Motoristé se v těchto dnech stále častěji setkávají s uzavírkami kvůli opravám silnic. To je určitě dobře, protože potom se můžeme těšit z jízdy po kvalitní vozovce. Jenže ještě stále je mnoho silnic, které jsou spíš pro pláč. A co víc, řidič si na nich může klidně i poškodit auto.

Bohužel ve většině případů je to jeho vina, takže buď musí škodu zaplatit sám, nebo může využít své havarijní pojistky, jenže tu má sjednánu zhruba jen třetina motoristů. Jak potvrzuje Marek Heyda, vedoucí likvidace škod pojišťovny Generali, tyto případy řeší jen málokdy. „Jsou to zhruba dvě procenta. Tedy zhruba dvě škody ze sta nahlášených v rámci havarijního pojištění jsou v důsledku vjetí motoristy do výmolu,“ říká.

Teoreticky by motorista mohl škodu vymáhat po správci komunikace, jenže pokud ten díru na silnici označí, je podle zákona z obliga a pak už je na řidiči, aby přizpůsobil svou jízdu stavu a povaze vozovky. V případě poškození vozidla je to jeho vina. Zvláště pokud je silnice celá ve špatném stavu. Šance na odškodnění je spíš v případě nečekaného a hlavně neoznačeného výmolu.

Pokud už však k poškození dojde, je dobré zastavit a všechno zadokumentovat, aby bylo zcela zřejmé, kde a jak k poškození auta došlo. „Ideální je nehodu zaznamenat s nějakým orientačním bodem – například pokud je poblíž kilometrovník na silnici, dopravní značka, číslo sloupu veřejného osvětlení nebo směrový ukazatel,“ pokračuje Heyda.

Po silném nárazu raději auto důkladně zkontrolujte

Poté, co si všechno nafotíte, musíte udělat zásadní rozhodnutí, jestli pokračovat dál v jízdě, nebo ne. „Poškození může souviset i s poškozením motoru, kde následně může dojít k vyšším škodám než k těm, které byly způsobeny nárazem – například může být poškozená olejová vana vozidla a potom je důležité s autem neodjíždět a ani ho nestartoval, ale zavolat rovnou odtahovou službu,“ popisuje Heyda.

Výtluk V19 – označení výtluku v projektu vymoly.cz

Pojišťovna totiž pak může opravu rozdělit na dvě škodní události s odlišnou příčinou. „Jedna příčina je přímý náraz, proti kterému může být motorista havarijně pojištěn. Druhá je provozování vozidla například s nedostatkem mazacích hmot, kdy může unikat olej z motoru a ten se potom při jízdě zadře. To je však posuzováno jako samostatná škodní událost se samostatnou příčinou a zpravidla nemá přímou souvislost s nárazem,“ dodává Heyda.

Na špatné provozování vozidla se vaše havarijní pojistka nemusí vztahovat, takže škodu pojišťovna neproplatí. Podle Marka Heydy není v té chvíli dobré ani moc spoléhat na kontrolky na přístrojové desce. „Ze zkušenosti z nahlášených škod bych nespoléhal na to, že se rozsvítí kontrolka oleje motoru. Závada totiž může být takového charakteru, že to elektronika nepozná. Pokud by navíc šlo o mechanickou závadu podvozku, například poškození uchycení kola, tak k tomu žádná signalizace neexistuje,“ komentuje.

V případě, že máte pocit, že vina za poškozené auto je na správci komunikace, který má samozřejmě odpovědnostní pojistku, pak je asi lepší zavolat policii, protože to může usnadnit řešení. A jak potvrzuje Petr Čaník, na serveru Výmoly.cz najdete letos nově i poradnu, co v takových případech dělat. „Lidé tu budou moct pokládat dotazy a hledat odpovědi. Vznikne také poradna na dotazy kolem poškození automobilu, zdraví a podobně,“ uzavírá.

A můžete tady řešit i konkrétní problémy.

autor: evk
Spustit audio