Nízké zimní teploty snižují dojezd elektromobilů

24. leden 2013

Mezi řidiči panuje všeobecné přesvědčení, že elektromobily nejsou dělány do opravdu tuhé zimy. Právě proto se japonský Nissan rozhodl, že v případě svého modelu Leaf – Auta roku 2011, tohle tvrzení vyvrátí. Na nejstudenější část Japonska, na ostrov Hokkaido pozval majitele aut i novináře, aby se ukázalo, jak stroj zvládá provoz v mrazech.

Na materiálech, které Radiožurnál získal, je vidět zasněžený testovací polygon s kužely i prudkými stoupáními. Venkovní teplota je kolem –9 °C, to je podle hlavního inženýra projektu Hidetoshiho Katodu pro leaf teplota zcela běžná.

Musím zdůraznit, že akumulátory v autě mají i při těchto mrazech teplotu mezi plus pěti a deseti stupni. Pro trhy, na kterých hrozí teploty výrazně nižší, jako je Kanada nebo Norsko, dodáváme speciální vyhřívání akumulátorů, aby se nabíjely v optimální teplotě, což je pro ně z hlediska kapacity nejdůležitější. Systém dohledu nad baterií prostě udržuje teploty mezi pěti a deseti stupni, ať je kolem auta tuhý mráz nebo naopak vedro.

V zimě s elektromobilem do garáže

Hlavní inženýr vozu dal také tipy majitelům 350 aut, kteří na místo testování dorazili už se svými zakoupenými stroji, jak zlepšit využívání vozu v zimě. Ideální je podle něj garážování stroje nebo předehřátí kabiny.

„Je jasné, že u elektromobilu má chladné počasí vliv na dojezd, obzvlášť když je zapnuté topení,“ říká z vlastní zkušenosti František Kubiš. Z Japonska jsme se tedy přenesli na Valašsko. Pan Kubiš si Nissan Leaf pořídil přesto, že v Česku se oficiálně neprodává.

„Elektrické auto je funkčně o řád dál než spalovací. Za druhé považuji za nesprávné spalovat ropu, která na Zemi vznikala po milióny let a člověk ji je schopen vyčerpat za pár set let.“ Pro své postoje pan František neváhal obětovat i zhruba 900 tisíc korun. To je pořizovací cena elektrického auta velikosti VW Golf, který dobře vybavený vyjde polovinu.

Dojezd v zimě je nejlépe 150 km. „V případě, kdy bych musel jet delší trasu a byl bych ochoten podstoupit zimu v autě, dojezd by byl ovlivněn nanejvýš o deset patnáct procent.

Zatopím a dojezd klesne o třetinu

Ne každý však bude ochoten mít v kabině valašskou zimu. „Když je zima opravdu tuhá a chci mít v autě teplot, musím počítat s poklesem dojezdu zhruba o jednu třetinu.“

To však platí jen v případě, že vůz jede v kuse. Pokud se dáte do popojíždění, klesne dojezd až na polovinu – v případě plně nabitého vozu to znamená asi na 80 kilometrů.

„Manželka, která v letním období bez problémů jezdí sedmdesátikilometrové trasy, se v zimním období bojí, že by nemusela dojet. Říká, že by například někde mohla zapadnout nebo by hluboké mrazy ještě víc snížily dojezd auta. Někteří lidé toto riziko nepodstoupí,“ uzavírá František Kubiš.

Za sebou už téměř dvacet tisíc elektrických kilometrů a v současné době zvažuje, že Nissan Leaf vymění za pravděpodobně nejlepší elektromobil na trhu – velký americký sedan Tesla. Model S totiž slibuje dojezd až pět set kilometrů.

autor: pek
Spustit audio