Nárok na náhradu škody vzniká pouze u neoznačených výtluků

26. únor 2013

Tající sníh pomalu, ale jistě odkrývá nelichotivý stav našich silnic a díry se objevují i tam, kde by je řidiči vůbec nečekali. Třeba včera na pražské Jižní spojce, kde během krátké chvíle prorazilo pneumatiku hned šest řidičů. Silničáři sice pak výtluk opravili, nicméně auta byla poškozena. Technická správa komunikací se nechala slyšet, že šanci na náhradu škody mají i ti řidiči, kteří nevolali policii. Většinou to tak ovšem nebývá.

Pokud je výtluk označen, správce komunikace za něj nenese odpovědnost. Jestli však označen není, pak v případě poškození auta po něm může řidič požadovat náhradu škody. Ovšem je nutné všechno dobře zadokumentovat. Hlavně udělat fotku, aby byl vidět kilometrovník nebo jiný jasně identifikovatelný bod na silnici včetně toho, že díra nebyla označena.

S tím se pak dá obrátit na správce komunikace. „Pošlete informaci se žádostí a s popisem místa, kde k nehodě došlo. Je nutné zajistit fotodokumentaci, přiložit kopii řidičského průkazu a my potom začneme komunikovat ve věci odškodnění,“ popisuje Martina Vápeníková z Ředitelství silnic a dálnic.

Havarijní pojistka je výhodou

Ovšem to ještě neznamená, že řidič odškodnění skutečně dostane, protože se to týká pouze náhrady škod u neoznačených výtluků. Pokud výtluk je označen, motorista si opravu poškozeného auta vinou díry nebo výtluku na silnici platí sám. Někteří mají tu výhodu, že díky havarijní pojistce škodu zaplatí pojišťovna.

Nečekané komplikace se však mohou objevit i v případě, že řidič má havarijní pojistku. Jde totiž o to, jak pojišťovna škodu na autě posoudí. Z jejího pohledu může jít klidně o dvě škodní události s různou příčinou, přičemž pojistka se vztahuje jen na jednu.

„Jedna příčina, proti které může být řidič havarijně pojištěn, je přímý náraz. Druhá je provozování vozidla například s nedostatkem mazacích hmot – typickým příkladem je zadření motoru vlivem úniku oleje. To je pak samostatná škodní událost se samostatnou příčinou,“ říká Marka Heyda z pojišťovny Generali. A to většinou havarijní pojištění nehradí.

Vše důkladně zkontrolujte

Je proto dobré přímo na místě, kde došlo k poškození na autě, zkontrolovat všechno, co se dá. Někdy je lepší zavolat asistenční službu, protože odborníci vědí, co a kde hledat. A hlavně budete mít argument pro pojišťovnu. Spoléhat se jen na kontrolky přístrojové desky nemusí být zrovna ideální.

„Nespoléhejte na to, že se rozsvítí například kontrolka mazání oleje. Závada může být skutečně takového rozsahu, že ani elektronika vozidla nepozná, že k něčemu došlo. Pokud to bude mechanická závada, například poškození uchycení kola, tak k tomu žádná signalizace ani neexistuje,“ pokračuje Heyda.

A tak je určitě lepší poškození auta vinou děr raději předcházet. Tedy zpomalit a výtluku se nejlépe vyhnout, i když to občas není zrovna jednoduché. Nicméně v následujících týdnech musíme jako každoročně na jaře s výmoly na silnicích prostě počítat.

autor: evk
Spustit audio