Sedadlo smrti! Víte, kam si v letadle nesedat? Martin Velek ano

30. květen 2016

Letecké havárie má v malíku. Dá vám pár dobrých rad pro případ nouze. Ale taky vysvětlí, proč piloti situace nezvládají. A že s tím jde něco dělat. Jen kdyby...

„Musíte mít štěstí. To je základ. Když si sednete do letadla, je dobré odpočítat si počet sedadel k nouzovému východu. Jsou tam sice světýlka, ale pro případ paniky je dobré vědět, jak to máte daleko,“ radí letecký publicista Martin Velek. A kam se v letadle nejlépe posadit?

„Obecně se říká, že ocasní část je lepší. Na druhou stranu havárie Tupoleva 154 v Praze to postavila na hlavu, protože předek se odlomil a odjel, zatímco ze zadní části šlehaly plameny.“

Egyptské letadlo a konspirační teorie

Nedávno spadlo do Středozemního moře egyptské letadlo. „Je tam hloubka kolem 2000 metrů, takže se teď musí použít bezpilotní ponorky. Není to úplná legrace.“ Hledají se zapisovače (černé skříňky). Jsou dvě: jedna zachovává zvuky, druhá letové údaje. Obě jsou velmi dobře chráněné.

Martin Velek

Někdy se ale ani ty nenajdou. „A milovníci teorií mají svůj den. Možností bývá tolik, že si netroufnu tvrdit, co se stalo.“ Každá taková katastrofa ale posune bezpečnostní opatření. „Průšvihy jsou hybná páka dějin,“ glosuje Martin Velek. „A ty nastávají, když se sejdou chyby.“

Proč piloti situace nezvládají?

Spousta se jich ale dá lidsky zvládnout. Problém je v tom, že piloti mají nalétaných spousty hodin rovného létání. Ale ne akrobacie, takže když se letadlo začne chovat jinak, nevědí, jak z toho ven. „Firmy by měly vyzkoušet, jak se letadla chovají za pádu a učit piloty, jak z toho.“

Důležitá je i prostorová orientace. „Třeba Air France platí pilotům akrobatické hodiny.“ Problém je ale v tom, že se do toho většině leteckých společností z ekonomických důvodů nechce. „Je potřeba, aby skončilo to odporné škudlení, které vládne světu,“ zvedá odborník varovně prst.

Jak to bylo s Concordem? Jaká je budoucnost nadzvukového létání a létání vůbec? Více uslyšíte v Archivu pořadů.

autoři: eh , Stáňa Lekešová
Spustit audio