Dobře připravte auto na zimu

12. listopad 2009

"Jak připravujete své auto na zimu?" zněla anketní otázka minulého týdne. Jen čtyři procenta hlasujících k přípravě využívá zimních servisních prohlídek, dalších 10 procent spoléhá na autoservis. Poměrně velká skupina respondentů - 27 procent - kromě výměny pneumatik kupodivu neudělá vůbec nic. Až 60 procent hlasujících spoléhá výhradně na vlastní síly a auto si na zimu připravuje samo.

"Přezul jsem asi před týdnem zimní pneumatiky a ještě vyměním kapaliny."
"Moje zimní příprava je zkontrolovaná chladící kapalina, doplněná nemrznoucí směs do ostřikovačů a přezuté zimní pneumatiky."
"Zkontroluji baterii, chladící směs, vodu do ostřikovačů, zimní pneumatiky, stav svíček a podobně."

Připravit auto na zimu je tedy skutečně nutné, jak jsme slyšeli od řidičů. Jen vyměnit pneumatiky za zimní nestačí. Především u kapalin - ať už chladící anebo do ostřikovačů - bychom si měli dobře všímat, do kolika stupňů fungují.

"Byl u nás pán, který tvrdil, že mu kapalina nezamrzne, i když měl v chladiči směs do -2°C. Říkal, že je vše v pořádku, protože jezdí málo. Jsme velmi zvědaví, jestli se k nám vrátí s roztrženým chladičem nebo jiným problémem. Nemrznoucí směs v chladící soustavě by měla fungovat minimálně do -25°C, aby nedošlo k promrznutí nebo roztržení motoru," doporučuje servisní technik Tomáš Kratochvíl ze společnosti BenCar.

Motoristé stále častěji nechávají i tyto v podstatě jednoduché úkony raději na servisech.

"Většina řidičů ani neví, jakou kapalinu v chladícím systému má. Dnes jsou kapaliny typu G12 a G11, které jsou doporučeny přímo pro určitá vozidla. Náplň do ostřikovačů si většinou lidé dolévají sami, ale s výměnou oleje opět míří do servisu, protože stejně jako u chladící směsi neví, jaký typ ve voze mají," říká Tomáš Kratochvíl.

Ovšem i řidiči, pro které není auto užitková věc a tuší, co by s ním měli dělat, by občas měli navštívit servis. Přesný stav brzd, který by v zimě měl být stoprocentní, odhalí jedině speciální přístroj. Proto je výhodné právě se starým autem využít zimních prohlídek u autorizovaných servisů.

"Značkový servis má většinou zkušebnu brzd a při zimní prohlídce jí vůz projde. To je dle mého názoru jeden z hlavních důvodů, proč řidiči vyhledávají autorizovaný servis a ne nějakou malou dílnu," vysvětluje Tomáš Kratochvíl.

Podobně jako na brzdy bychom se v zimě měli stoprocentně spolehnout také na akumulátor. Ten se pochopitelně vybíjí častěji, pokud se s autem jezdí méně, přičemž životnost baterie je zhruba čtyři roky. V každém případě je dobré mít v autě startovací kabely, ovšem v patřičné kvalitě a také je nutné dbát na rozlišení podle typu motoru - buď na benzínový, nebo na naftový motor. U starších aut bychom ještě před zimou měli zkontrolovat stav těsnění a případně jej ošetřit speciálním přípravkem.

"Přípravek zabraňuje především přimrzání gumy ke kovové části dveří, které následně nejdou otevřít. Guma se potom může i přetrhnout. Tomu však lze jednoduše zabránit," popisuje Tomáš Kratochvíl.

Naopak v případě novějšího typu auta zapomeňte na rozmrazovače zámků.

"Zámky mají kovovou náplň, takže v jejich případě už není nic potřeba. Alarm, který slouží k otevření vozu, je součást klíče od auta a na zamrzání zámku nemá vliv. Rozmrazovač použijte raději na okna, která jdou potom rychleji oškrábat," uzavírá Tomáš Kratochvíl.

Kromě rozmrazovače skel je dobré doplnit výbavu o lopatku, sněhové řetězy, rukavice, pytlík s pískem nebo teplou deku. Škrabku na okna nepřipomínám, většina z nás ji stejně vozí v autě celý rok.

autor: evk
Spustit audio