Čínská guma může zabít

20. duben 2010

Na silnici nás drží čtyři plochy o velikosti lidské dlaně. Málokdo si to uvědomuje, zvlášť při vyšších rychlostech. Nekvalitní pneumatika prodlužuje brzdnou dráhu, auto se na vodě stane rychleji neovladatelným, a nákup nekvalitní levnější pneumatiky nás tak může ve výsledku stát víc, než byla původní úspora.

Pro mnohé je to jen kolečko z černé gumy, ale mezi pneumatikami jsou ohromné rozdíly. Potvrdil to test 36 sad pneumatik, na kterém se podílela i spotřebitelská organizace D-TEST.

„Mnohé z pneumatik vypadají stejně, mají moderní dezén, ovšem na první pohled lze jejich kvalita rozpoznat těžko. Relativně se můžete spolehnout na značku výrobce, protože v našich testech se opakovaně tytéž značky umísťují na stejných místech - renomované značky s dražšími pneumatikami na předních místech a na konci žebříčku se v posledních letech pravidelně umísťují čínské pneumatiky,“ popisuje Václav Beneš.

Jako příklad můžeme uvést koncern Continental, pod nějž spadá domácí výrobce Barum. Prvně jmenované pneumatiky se umísťují na špičce testů, druhé v průměru. Neznamená to však, že by taková pneumatika byla špatná. To v žádném případě! Ovšem musíme mít na paměti, jak a kde budeme jezdit nejčastěji. „Vyznavači rychlé a agresivní jízdy mající sportovní vůz by rozhodně měli dát přednost dražším a kvalitním pneumatikám. Pro méně náročné ježdění - například na víkendové výlety - bude zřejmě stačit průměrná pneumatika z levnějšího segmentu.“

Bezpečnost je věcí prvořadou, ale čím dál větší roli dnes hrají peníze. Není výjimkou, že se nám levnější pneumatika při stejném zacházení ojede o poznání dřív. „V posledním testu byla nejlepší pneumatika Michelin Energy Saver, na které lze bez opotřebení ujet největší vzdálenost. Ve srovnání s nejhorší pneumatikou v tomto ohledu, Kumho KH17, lze na ‚michelinkách‘ ujet dvojnásobnou vzdálenost.“

O tom, že pneumatiky dnes mají vliv nejen na jízdní vlastnosti nebo hlučnost, ale i na spotřebu, snad už nemusíme nikoho přesvědčovat. „Rozdíl mezi nejhůře a nejlépe hodnocenou pneumatikou byl asi tříprocentní, což znamená, že na stokilometrové vzdálenosti lze ušetřit až 0,2 litru paliva.“

Za chvíli je litr na světě, a je-li těch litrů víc, pak se jedná o nemalou úsporu. Asi nepřekvapí, že mezi nejlevnější patří pneumatiky čínské provenience. S jejich kvalitou už je to o poznání horší, nejsou to zrovna zdařilé kopie. Snad jen na pohled. „Dezén je skutečně velmi podobný renomovaným značkám, ovšem to neznamená, že bude mít i stejné jízdní vlastnosti - záleží na použití dané směsi a technologii výroby. Jízdní vlastnosti u stejně vypadajících pneumatik jsou diametrálně rozdílné a skutečně tragické. Z našeho pohledu se jedná o výrobky, které na silnici nebo automobily nepatří.“ Případná nehoda se pak na takovýchto pneumatikách nevyplatí nejen finančně.

Pro úplnost dodejme, že vítězem se v kategorii 185/65 R15 stejně jako loni stala v tomto testu pneumatika Michelin Energy Saver, za ní pak Pirelli P6 a Nokian H, na opačném konci žebříčku pak skončily Fulda, Kumho a Goodride.

autor: pgj
Spustit audio