Ještě 200 let a dálnice budou hotové

18. květen 2010

Už jsme slyšeli několik termínů, kdy bude dokončena páteřní dálniční síť Česka. Nově se to prý podaří v roce 2025 - tedy za předpokladu, že se vláda po volbách bude řídit Strategií výstavby a financování současného ministra dopravy Gustava Slamečky.

Kdyby prý výstavba našich dálnic pokračovala podle současných investičních možností Ředitelství silnic a dálnic, dočkali bychom se dálnic někdy kolem roku 2223 - tedy ne my, ale vnuci našich dětí.

„Připravili jsme realistický scénář, ve kterém jsme uvedli, že páteřní dálniční síť by měla být dokončena do roku 2025. Ovšem ukázalo se, že by musely být použity ještě některé další finanční nástroje na dofinancování staveb - zejména projekty partnerství veřejného a soukromého sektoru a případně speciální dluhopisy,“ uvádí ministr dopravy Gustav Slamečka.

Pomoct by mohli soukromí investoři. Pro stát by postavili a provozovali některé úseky dálnic, které by si pak stát pronajal. Další peníze by ministerstvo chtělo získat z dluhopisů. „Ty bychom začali splácet až po roce 2025.“ To už bude všechno hotové. Ovšem ani obě zmiňované varianty chybějící stovky miliard korun nevyřeší. Další peníze bude muset doložit ministr financí.

„Situace na roky 2011 a 2012 zatím tak tragická není, protože máme k dispozici ještě velkou porci finančních prostředků z Evropské unie, ale kritické začínají být roky 2014 a následující, kdy se prostředky z EU rapidně sníží a chybějí nám desítky miliard korun.“

Většině znalých je už od začátku tohoto příspěvku jasné, že z této situace nemohou vyjít motoristé jinak než zase o něco chudší. Za dálnice budeme platit víc, i když to v kontextu chybějících desítek miliard vlastně nic neřeší.

„Počítali jsme s tím, že se mýto bude zvyšovat o deset procent zhruba každé tři roky. Zatím se také nepočítá se záměrem, že bychom převedli zpoplatnění dálniční sítě pro osobní auta na kilometrové sazby. Ovšem i kdyby k tomu došlo, nemůžeme z toho očekávat desítky miliard korun. Takže pokud se v připravovaném modelu zmýlíme o jednu nebo dvě miliardy, ve srovnání s chybějícími financemi v současné době je to naprosto zanedbatelné.“

Detailně propracovaná strategie dostavby dálnic a železnic do roku 2025 má jednu historicky výraznou slabinu - kontrast mezi předpoklady a realitou.

„Nikdy neexistoval dlouhodobý finanční plán toho, co by mělo jít do dopravní infrastruktury ať už přes ministerstvo nebo státní fond. Pokud jsme se v roce 2004 a 2005 bavili o národní dotaci do státního fondu kolem 60 miliard korun a její současná výše je 36 miliard, nemůžeme chtít plány z roku 2004,“ vysvětluje Tomáš Čoček z ministerstva dopravy. Teď je však situace jiná. Pokud vláda přestane dodržovat schválený finanční plán, bude hned jasné, o kolik let to posune dokončení naší páteřní infrastruktury včetně obchvatů měst.

Možná vás uklidní to, co jsme říkali už v úvodu. Horší, než to je teď, už to zřejmě být nemůže - no a při současném tempu to máme, jak se říká, „pod střechou“ hnedle za 200 let.

autor: pek
Spustit audio