Zimní pneu kupujte podle toho, kde jezdíte

22. říjen 2010

Podle gumárenských firem, pneuservisů a koneckonců i výzkumu ministerstva dopravy přezouvá u nás na zimní pneumatiky téměř 95 procent majitelů osobních aut. Ten čas přichází právě teď a s ním v mnoha případech i rozhodování, jaké pneumatiky koupit. Zkusíme poradit.

Základní rada zní – pro zimní pneumatiky rozhodně nechoďte do bazarů. Pokud chcete opravdu kvalitní a bezpečné zimní obutí, jsou nezbytností nová kola.

„U nové pneumatiky mám naprostou jistotu, že je správně vyrobena, správně funguje a je stará maximálně dva roky. Důležité však je, že si nemohu být jistý, na kterém kole byla nasazena, jestli na ní nikdo někdo špatně nebrzdil, nezatáčel nebo zda-li nebyla podhuštěná. Pneumatika si všechno pamatuje, takže bazarovou nikdy nebrat. Osobně bych koupil pouze novou pneumatiku, maximálně bych ustoupil ke koupi protektoru, protože v zimním období bych měl rychlost jízdy stejně snížit,“ zdůrazňuje instruktor bezpečné jízdy z Polygonu Most Jiří Patera.

Nabídka pneumatikářských firem je obrovská, nová zimní pneumatika se dá pořídit už kolem tisíce korun, ale také za ni můžete dát třeba desetkrát tolik. Proto je potřeba dobře vybírat a především uvědomit si, kde vlastně budete zimní pneumatiku potřebovat.

„Záleží, jestli žiji ve městě, nebo na horách, jestli jezdím ráno do práce autem, nebo ne, anebo zda-li jezdím pouze na výlety, nebo auta používám pravidelně každý den. Prostě je důležité zamyslet se, na co a jakou pneumatiku vůbec potřebuji,“ říká Boris Tománek ze společnosti Goodyear.

Určitým vodítkem mohou být také testy zimních pneumatik, které vydává například německý ADAC a dají se najít na internetu. Ideální je poradit se s odborníkem například v pneuservise.

„Mohu mu říct, jaké mám auto, na co ho používám, jaký jsem řidič a jak často jezdím. Dobré je také mít určitou představu o značkách pneumatik, protože určitě bychom nedoporučovali pořizovat neznačkové pneumatiky obzvlášť pro zimní období. Rizik a nástrah, která na cestách číhají na řidiče, je totiž mnohem víc.“

O nákupu nových zimních kol by měli přemýšlet i ti, kteří jezdí na pneumatikách zhruba čtyři roky starých. Pryž, ze které je vyrobena, totiž stárne a mění své vlastnosti. Životnost pneumatik výrazně ovlivňuje také způsob skladování.

„Pokud zimní pneumatiku skladujeme normálně venku na sluníčku, vydrží asi rok a potom ztratí svoje vlastnosti. Jestli ji však skladujeme v suchém a tmavém prostředí, měla by vydržet čtyři až pět let. Po pěti letech byste ji měli vyměnit bez ohledu na výšku dezénu.“

O rozměrech zimních pneumatik se ještě před pár lety říkalo, že by měly být užší než letní, aby bylo možné dobře odvádět sníh. V současné době už se od tohoto názoru však trochu upouští a jednoznačným vodítkem pro každého motoristu je velký technický průkaz vozidla.

„Bude-li mít v technickém průkazu možnost několika rozměrů – například 205/15/17 nebo 195/65/16, stále se přikláním k tomu, že pneumatika by mohla být o trochu užší, ovšem pouze v rámci technického průkazu. Užší pneumatika má přínos pro jízdu v horských oblastech nebo obecně na sněhu, ale v silničním provozu už současná auta užší pneumatiku nepotřebují,“ uzavírá Jiří Patera.

autor: evk
Spustit audio