Cena za pohodlí může být vysoká

28. červen 2011

Strávit při cestě na dovolenou několik hodin v autě není určitě nic příjemného. Není proto divu, že si děláme pohodlí, jak jen to jde. Řidič má možnosti poněkud omezené, vzhledem k tomu, že se musí věnovat řízení, ale fantazii spolucestujících se meze nekladou. O tom se v letních kolonách přesvědčujeme dnes a denně.

Zvlášť v létě, kdy je vedro k zalknutí, můžeme často vidět, jak si spolucestující, častěji spolucestující něžného pohlaví, udělá pohodlí a oslňuje okolí ladnými křivkami svých nohou opřených o palubní desku. Ne, že bychom se leckdy tímto pohledem nepotěšili. Kochat se může i případná policejní kontrola, ale to je asi tak vše, co s takovýmto nešvarem může dělat.

„V tomto případě, z hlediska českého právního řádu to podle mého názoru postižitelné není. Pokud osoba sedí na sedadle a je řádně připoutána, svoje povinnosti splnila,“ konstatuje právník Jan Kněžínek.

Ještě hezčí pohled se nám naskytne, když si sličná dívka udělá ještě větší pohodlí. „Zákon nepamatuje ani na nohy vystrčené z okénka, nicméně asi by se dala analogicky uplatnit pravidla pro předměty přesahující půdorys vozidla, byť je samozřejmě jasné, že noha spolujezdce není klasickým předmětem.“

Je-li tedy cestující připoután, může sedět, prakticky jak chce? „Může, ale záchytný systém, tedy bezpečnostní pásy v tu chvíli nefungují, protože člověk má nohy nahoře a pod pásem podjede. Navíc se člověk dostává do mnohem komplikovanější pozice, než je přirozený sed s pokrčenými koleny. Nohy se vlivem nárazu ohnou směrem k hlavě a potom dochází k devastujícím zraněním, při kterých člověk vůbec nemá šanci přežít,“ popisuje primář traumatologie Petr Polák.

Spoléhat na to, že stihneme před případným nárazem dát nohy dolů, je doslova bláhové. Řidič bude brzdit, auto se bude smýkat, a na nás budou působit takové síly, že jakékoliv cílené pohyby budou nemožné. Nehledě na to, že vše bude probíhat v řádech desetin sekund.

Při dlouhé cestě se také najde řada těch, kteří si na zadní sedadla lehnou. „To však bohužel nemůžete, protože jste povinen za jízdy použít bezpečnostní pás,“ říká Jan Kněžínek.

Nepřipoutaný člověk vzadu totiž dokáže při nárazu doslova pozabíjet všechny okolo. „Pokud člověk na zadních sedadlech není připoután, může poranit osoby na předních sedadlech, ale může také proletět čelním sklem před auto,“ popisuje zkušenosti z pitevny doktor Michal Beran.

Mějme tedy na paměti, že všechny bezpečnostní prvky – pásy, jejich předpínače, airbagy a tak dále fungují jen v případě, že je používáme správně. Vrátíme-li se k nohám na palubní desce, tak pokud by tam byly ve chvíli výbuchu airbagu, kopnete se vlastním kolenem do hlavy rychlostí 300 km/h – pouze v tom lepším případě.

autor: pgj
Spustit audio