Pokud motorkář dýchá, nechte ho ležet

13. červenec 2011

Být svědkem nehody je samozřejmě nepříjemná věc, zvlášť když je na místě zraněný člověk. Ještě horší je pak situace, když nevíte, jak zareagovat a dát zraněnému první pomoc. Správně poskytnout první pomoc alespoň teoreticky by měl umět každý, bohužel tomu tak zdaleka není.

Zvlášť obtížné je poskytnout pomoc zraněnému motorkáři. U takových nehod bývají zranění často vážná a třeba sundat helmu bývá někdy oříškem i pro záchranáře. Každý pád motorkáře však nemusí končit zraněním. Záleží hlavně na rychlosti, při které motorkář havaroval, a třeba také na tom, jaké měl oblečení. „Pokud jde jen o pád na rovině a motorkář je správně oblečen, odnese to většinou jen oděv. Když se však střetne motorka s autem nebo s pevnou překážkou, úrazy bývají většinou těžké. Mezi nejčastější úrazy patří zlomeniny končetin, úrazy hlavy a krční páteře a dále nitrohrudních a břišních orgánů,“ říká Jiří Danda z pražské záchranné služby.

Stanete-li se svědkem takové nehody, nejdřív byste měli zabezpečit její místo, aby vás jako zachránce někdo nepřejel. Potom vytočte číslo 155 a přistupte ke zraněnému. „K motorkáři bychom měli přijít co nejblíže a zjistit, jestli je při vědomí a jestli komunikuje. Pokud je v bezvědomí, je důležité zkontrolovat dech zraněného – to poznáte podle pravidelného zdvihu hrudníku. Pokud je tento projev dýchání zachován, ponechal bych zraněného v poloze, ve které je, až do příjezdu záchranné služby.“

Pokud zjistíte, že zraněný nedýchá, je třeba zahájit laické oživování. K tomu je nutné sejmout helmu, a to velmi opatrně kvůli možnému zranění páteře. „Není to jednoduché, i my cvičíme sejmutí helmy v našem vzdělávacím centru, kde mám různé typy helem. Vždy jsou zapotřebí dva páry rukou a důležité je s hlavou neškubat, neotáčet nebo nelámat hlavu do nepřirozených poloh. Šíje by vždy měla být v ose s tělem.“

Po sejmutí helmy zraněnému mírně zakloníme hlavu a můžeme začít s masáží srdce a umělým dýchání. Postupy se v poslední době změnily, takže dnes doporučují záchranáři nejméně stokrát za minutu stlačit hrudník a při 30. stlačení dvakrát dýchnout z úst do úst. Právě s dýcháním z úst do úst bývají největší problémy. V nových autolékárničkách jsou na to sice masky, ale podle záchranářů takové pomůcky spíš zdržují. „Málokdo z řidičů laiků umí s maskou správně pracovat. Neměl by se tedy zdržovat správným nasazením masky na obličej poraněného, ale měl by ihned zahájit nepřímou srdeční masáž,“ radí Jiří Danda.

Po střetu s pevnou překážkou ve velké rychlosti lékárnička a často ani profesionální záchranáři motorkáři pomoct bohužel nedokážou. A lidové rčení, že motorkáři jsou dobrovolní dárci orgánů, v těchto situacích neplatí, protože vnitřní orgány jsou většinou tak poškozené, že se nedají použít pro transplantaci.

autor: bob
Spustit audio