Dá se věřit testům pneumatik?

3. říjen 2011

Zimní pneumatiky by se měly používat čtyři, maximálně pět let. Kdo jezdí víc, ví, že třeba už po roce nebo dvou musí kupovat novou sadu, protože vzorek je pod zákonnou hranicí čtyř milimetrů.

Na trhu je poměrně velké množství pneumatik nejrůznějších výrobců, jenže jak si vybrat tu nejlepší a nejvhodnější? Dá se věřit výsledkům testů, které se vždy před zimou doslova vyrojí na internetu? Záleží na tom, kdo je nechal zpracovat. Pokud jde o test zadaný některým z výrobců, pak mohou být výsledky zavádějící. „Tady se samozřejmě nabízí otázka, zdali testy pneumatik nejsou dělány tak, aby právě jejich pneumatiky dopadly nejlépe,“ říká Václav Beneš z časopisu dTest.

Renomovaní výrobci však velmi dobře vědí, že je výhodnější, když jejich výrobek uspěje v nezávislém testu, a případným zákazníkům je s klidem doporučují. „Určitě bych se zaměřil na nezávislé testy od společnosti TÜV-SÜD nebo německého automotoklubu ADAC, které zaručují objektivitu,“ radí Boris Tománek ze společnosti Goodyear.

Vzhledem k tomu, že pneumatiky se testují zpravidla ještě před tím, než se dají koupit v obchodech, testované vzorky jsou pak náhodně vybírány přímo ze skladů výrobců. „V případě, že mezitím výrobce provede nějaké změny, musí dodatečně poskytnout pneumatiky, které se začínají prodávat – respektive jakmile se pneumatiky začnou prodávat, někdy si je jdeme koupit přímo do obchodu a znovu je otestujeme a porovnáme, jestli nejsou nějakým způsobem odlišné od již námi testovaných.“

Časopis dTest se spolupodílí na pravidelných testech německého automotoklubu ADAC, a proto vám můžeme prozradit i jednu velmi zajímavou zákulisní informaci. Testování totiž některým výrobcům „nahrazuje“ výstupní kontrolu a některé typy pneumatik se pak na trh vůbec nedostanou. „Výrobce ještě v průběhu testu pneumatiku změní nebo ji upraví na základě našich připomínek – výrobcům posíláme přehledy laboratorně zjištěných hodnot a stává se, že výrobce pneumatiku dokonce stáhne z trhu. Každoročně otestujeme nějakou pneumatiku, kterou posléze prodejce na základě zjištěných hodnot ani neuvede na trh. Tyto informace pak ani nezveřejňujeme.“

Během náročného testování, které začíná v laboratořích a v případě zimních pneumatik pokračuje na zasněžených, mokrých i suchých površích, se dá celkem přesně odhalit, v čem je hlavní výhoda té které pneumatiky. Ostatně na to pak sami výrobci sázejí při reklamě. Také z letošního testu automotoklubu ADAC se dají najít typy vhodné pro různé styly jezdění. „Kdo bude jezdit hodně po městě, asi dá přednost pneumatice značky Goodyear, která na mokré vozovce excelovala. Kdo jezdí často, měl by spíš dát přednost pneumatice značky Michelin, protože tyto pneumatiky mají ve srovnání s konkurencí obecně velmi nízké hodnoty opotřebení.“

Kdo ví, že převážnou část zimy stráví na horách, měl by dobře porovnat výsledky pneumatik na sněhu. I mezi těmi dobře hodnocenými jsou velké rozdíly. „V menším rozměru 175/65 je nejlepší pneumatika Continental TS800, která měla 76 procent. To je nejlepší výsledek na sněhu. Oproti tomu pneumatika značky Michelin měla jen 62 procent.“

Do testu tentokrát nebyly zařazeny nízkonákladové pneumatiky, jako nevyhovující se ukázala zimní pneumatika srbské značky Trayal. Podrobné výsledky si můžete bezplatně přečíst na internetových stránkách časopisu dTest až do 15. října.

Za rok bude výběr pneumatik jednoduší – budou mít totiž povinně štítek podobně jako teď ledničky.

autor: evk
Spustit audio