Do „zimy“ zbývá už jen měsíc

4. říjen 2011

Je měsíc dlouhá, nebo krátká doba? Jak se to vezme. Na první pohled času dost, ale pokud přezutí na zimní pneumatiky necháte až na konec října, nemusí být v pneuservisu volno. Díky novele zákona musejí mít motoristé od 1. listopadu do 31. března na autě zimní pneumatiky. A to nejen tam, kde byly značky, ale na všech komunikacích. I když teoreticky ne ve všech případech.

Na první pohled zákon přesně určuje, kdy je nutné použít zimní pneumatiky na všech čtyřech kolech osobního auta, ovšem, když se podíváte podrobně, zjistíte, že tak jasné to zase není. První podmínka je celkem logická a říká, že zimní pneumatiky musíte mít, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy. Kontroverznější je druhá varianta, podle které musí být na autě zimní pneu, pokud se vzhledem k povětrnostním podmínkám dá předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu. Jenže to je v našich podmínkách celkem nevyzpytatelné.

„Neumím definovat stálou nebo souvislou vrstvu sněhu, ale když budu přicházet k autu a uvidím, že je na silnici jinovatka, bez zimního obutí bych nevyjel. Stejně bych se zachoval, kdybych viděl, že napadlo jeden, dva, nebo pět centimetrů sněhu,“ říká šéf výcvikového střediska bezpečné jízdy Jiří Patera.

Proto před zimou radí jediné – na zákonné podmínky vůbec nehledět. „Obecně bych doporučil přezout na zimní pneumatiky po 15. nebo 20. říjnu, abyste měli jistotu jak na studené vozovce, kde je zimní guma důležitá, tak v dešti, kdy odvádí obrovské množství vody.“

Mnoho motoristů to tak dělá, ale s tím rozdílem, že na zimní pneumatiky přezouvají většinou až podle počasí. „Většinou když napadne první sníh, praskají pneuservisy ve švech. Bohužel to většina lidí nechává na poslední chvíli,“ potvrzuje i Jan Petrů z Pneuvulkán.

To se letos zřejmě změní a hlavní nápor v pneuservisech bude koncem října bez ohledu na počasí, protože motoristé, kteří jsou zvyklí přezouvat na zimní pneumatiky, to prostě budou chtít stihnout, aby neměli problémy ani se zákonem. Na druhou stranu, policisté už v minulých letech dávali najevo určitou toleranci, ovšem pouze za hezkého počasí. V případě nehody na letních pneumatikách po 1. listopadu však budou nekompromisní a řidiče čeká až dvoutisícová pokuta.

Dá se říct, že nejde ani tak o pokutu jako hlavně o bezpečnost, protože už při teplotách pod 7 °C má zimní pneumatika díky měkčí směsi lepší přilnavost k vozovce a díky minimálně čtyřmilimetrovému vzorku pak i lepší záběr na sněhu. Zůstat i v zimě na letních se tedy nemusí vyplatit. „Hlavní problém bude, nastane-li nějaká krizová situace, kdy budu muset nečekaně brzdit nebo se vyhnout překážce. Při klidné jízdě by se to na letních pneumatikách dalo zvládnout, ovšem je třeba si uvědomit, že pokud mám na suché vozovce při 50kilometrové rychlosti určitou brzdnou dráhu, tak na studené nebo zasněžené bude několikanásobně delší a případný vyhýbací manévr se nemusí povést,“ dodává Jiří Patera.

I když následujících 31 dnů začíná ryze letním víkendem, jednoznačně by měly patřit přípravě auta na zimu, tedy především přezutí na zimní pneumatiky. A jak se na to dívají motoristé? Myslí už teď na začátku října na povinné zimní pneumatiky?

autor: evk
Spustit audio