Ani nová autobaterie nemá v mrazu sílu

29. listopad 2011

Co nás nejčastěji trápí v zimě? Samozřejmě sníh a náledí, ale to jsou věci, se kterými musíme počítat. Počasí totiž neovlivníme a nebrat ho na vědomí znamená pořádně si koledovat o průšvih. Ovšem vliv máme na stav našeho auta, aby nás v mrazivém počasí nenechalo někde „ve štychu“.

Jak vyplynulo z výzkumu, který si nechala udělat ČSOB Pojišťovna za loňskou zimu, plná čtvrtina případů, ve kterých je problém s autem, má přímou souvislost se stavem autobaterie. Pro zajímavost zabouchnuté nebo ztracené klíče tvoří jen 15 procent případů stejně jako nedostatek nebo záměna paliva.

V souvislosti s autobaterií je v první řadě třeba upozornit na to, že teploty pod 0 °C dají zabrat i zcela zdravé a plně nabité baterii. „Jakmile přijdou velké mrazy, může kapacita akumulátoru klesnout až na 60 procent startovací kapacity, takže pokud ho už teď máte na 50 procentech startovacího výkonu, nemůžete očekávat, že nastartujete,“ upozorňuje Milan Vrba z prodejny Autoshop Hořovice.

Při –10 °C ztrácí baterie pětinu své kapacity. Jednoduchým propočtem zjistíte, že bude-li baterie z poloviny vybitá a ztratí pětinu kapacity, máte k dispozici pouhých 40 procent toho, co byste očekávali. To na všechny spotřebiče v autě stačit nemusí.

Baterie ztrácí kapacitu, i když s autem nejezdíte. „Z kapacity akumulátoru denně ubude 0,1 ampéru, takže i auta, která stojí, se musí dobíjet.“

Vezměte auto na vyjížďku nebo baterii dobijte

Problém autobaterie se netýká jen starších aut. Rozhodující je totiž způsob provozu auta. „Zejména ti, kteří jezdí krátké trasy, časem zjistí, že ráno nenastartují. Jediným důvodem je, že baterie se na krátké trase nestačí dobít,“ potvrzuje odborník na diagnostiku Zbyněk Sedlář.

Milan Vrba jeho slova jen potvrzuje. „Když jezdím třeba 20kilometrovou trasu, mám rozsvícená světla, zapnuté vyhřívání sedadel a hraje mi autorádio, nedá se mluvit o dobíjení baterky.“

K nedostatečnému dobíjení přispívá i povinné celodenní svícení. To je však daň za bezpečnost. Proto máme dvě možnosti. První je dobít baterii delší jízdou: „Zajisté bude rozdílný režim otáček motoru, pokud pojedete po dálnici, nebo v městském provozu. Domnívám se však, že po hodinovém provozu i ve městě se baterie natolik oživí, že je možné říct, že je nabitá,“ pokračuje Zbyněk Sedlář.

Druhou možností je baterii pravidelně připojit na nabíječku. To byste měli dělat jednou za 14 dní až za tři týdny vždy přes noc. V dnešní době je však problém baterii z auta vůbec vyndat, navíc amatérům se to u moderních aut vůbec nedoporučuje. „Pro laika je v první řadě demontáž poměrně obtížná. V autě je navíc spousta systémů, které potřebují trvalé napájení – například škrticí klapka nebo imobilizér. U některých vozů by se mohlo stát, že po opětovné montáži autobaterie do vozu budou kolísat otáčky motoru nebo dokonce auto vůbec nenastartujete,“ vysvětluje odborník na diagnostiku.

Problém s dobíjením mohu mít na svědomí také zoxidované kontakty, což je jedna z nejčastějších závad. Takovou drobnost si však můžete ošetřit sami. „Nejlepší je kontakty očistit na kov a potom použít vazelínu,“ radí Tomáš Svoboda z firmy Autopotřeby Praha.

Týká se to především starších typů bezúdržbových baterií, u kterých byste navíc měli pravidelně kontrolovat hladinu elektrolytu zvlášť teď před zimou.

autor: pgj
Spustit audio