Na jihočeské části Vltavy začala stavba poslední chybějící plavební komory
Příští rok na podzim budou moct výletní lodě plout po Vltavě z Českých Budějovic až k Orlíku. Dnes začaly práce na splavnění posledního pětikilometrového úseku mezi Hněvkovicemi a Týnem nad Vltavou. Úpravy koryta, stavby plavebních komor a další práce, které umožní lodím zdolat téměř 100 kilometrů vodní cesty, budou dohromady stát asi 1,5 miliardy korun.
Bagry připravují plavební komoru, kanál, který bude sloužit pro přechod ryb, kotviště a také jez s klapkou pro regulaci výšky hladiny.
Jedinou překážku pro lodě bude představovat starý most v Týně nad Vltavou. Místní radnice ale chce najít řešení.
„Čeká nás ještě s Ředitelstvím vodních cest diskuse nad budoucností železného mostu, protože nesplňuje požadovanou podjezdnou výšku a zatím jsme se na žádné obapolně přijatelné variantě nedohodli,“ konstatoval starosta Týna nad Vltavou Milan Šnorek.
První rekreační a osobní lodě by 98 kilometrů z Českých Budějovic k Orlíku mohly splout už v roce 2016.
„Týn se musí připravit i z hlediska infrastruktury, kterou bude nabízet turistům. To znamená úprava mol, veřejné záchody a veškerý servis, který budou požadovat,“ dodal Milan Šnorek.
Na lodní provoz na řece bude dohlížet Státní plavební správa.
„Dohlížíme na dodržování pravidel plavebního provozu. To znamená potkávání plavidel, průjezd plavební komorou a podobně. Předpokládáme, že plavební provoz především rekreačních plavidel bude stoupat a že lidé tento úsek budou využívat k rekreaci,“ řekl Václav Novák ze Státní plavební správy.
Téměř stokilometrový úsek z Českých Budějovic k Orlíku můžou lodě podle něj splout zhruba za 15 hodin.