Automobilky si všimly, že lidé milují telefony

11. leden 2012

Schválně, k čemu všemu dnes používáte své telefony? Určitě je to telefonování a na krátké textové zprávy. Mobily většině z nás slouží i jako hodinky a budík. A kalendář. Řada z nás používá na mobilu foťák, poslouchá na něm hudbu, často využívá i záznamník. Velmi frekventovanou funkcí jsou také navigace a vůbec surfování po internetu. A už brzy prý bude mobil fungovat i jako klíče k autu.

Mobily, které odborníci nazývají jako chytré telefony, jsou dávno pro většinu z nás nepostradatelnými společníky. Toho si pochopitelně nemohly nevšimnout i automobilky. Jejich vývojáři začínají do světa pouštět aplikace, které jsou s mobilními telefony přímo propojené a přes jejich dotykové displeje i ovládané.

Jako jedni z prvních začínají něco takového prodávat ve francouzském Renaultu. Kupodivu nejde o součást vlajkové lodi, ale naopak nejlevnější řadu, o model Twingo.

„Už od základní výbavy jsou ve twingu autorádia vybavena technologií Bluetooth i USB vstupem. Teď už je však možné napojit i smartphone neboli chytrý telefon do panelu rádia a ten v tu chvíli nabídne nové funkce spojené s ovládáním vozu,“ vysvětluje zástupce značky Renault v ČR Jitka Skaličková.

Jde například o interaktivního rádce pro ekonomickou jízdu a další funkce. Do detailů však zacházet nebudeme, spíš zdůrazníme, že twingo jako první nabídne speciální prostor ve středovém panelu, který z vašeho telefonu udělá přímo součást přístrojové desky.

Chytré telefony a tablety budou součástí vozu

„Chytrý telefon už se nebude povalovat v odkládací schránce, na sedadle spolujezdce nebo v kabelce, ale stává se integrovanou součástí vozu,“ dodává Skaličková.

Smartphone jakou součást ovládání vozu

Twingo tak jako první v automobilové branži ukazuje, jak významné místo mají telefony v životech nejen mladých lidí. Nově totiž budou stále častěji přímo součástí přístrojových desek. Něco podobného připravují v Mercedesu do nové řady A a také údajně ve Fordu do nového mondea. Trend je totiž jednoznačný,

„Nové vozy, které přijdou na trh, by měly mít víc IT řešení a měly by být šité na míru zákaznické skupině, které budou nabízeny,“ potvrzuje Roland Žilinský, specialista ze společnosti Roland-Berger.

Automobilkám totiž nezbývá nic jiného než udělat z mobilů a tabletů součást auta.

„To je jedna z největších výzev pro automobilový průmysl, protože už je a stále se bude vytvářet tlak ze strany zákazníků, aby motorová vozidla uměla komunikovat například s internetem. Automobilky tedy budou muset najít cestu budoucí spolupráce s IT společnostmi,“ uzavírá Žilinský.

Do budoucna budeme dost možná přes své mobily sledovat nejen dobíjení svých elektromobilů, ale pracuje se i na tom, aby chytré telefony nahradily klíče k autu. Měly by také zvládnout dálkové vytápění. Neustálé připojení k sociálním sítím, on-line dopravní zpravodajství a počasí bude samozřejmostí.

autor: pek
Spustit audio