U dopravní nehody nepanikařte!

11. srpen 2009

Číslo 833 představuje počet dopravních nehod, při kterých byla loni zraněna posádka, ale nikdo jí neposkytl první pomoc. Na první pohled to není číslo příliš vysoké, jsou to tři procenta z celkového počtu, ovšem pokud by se to stalo vám anebo vašim blízkým, pak je to velká tragédie. Častokrát totiž o životě a smrti rozhoduje právě poskytnutí rychlé první pomoci, která mnohdy nemusí být ani složitá.

Záchrana lidského života je při jakékoli havárii prvořadá, ale pokud přijedeme k nehodě, pak bychom nejprve měli myslet na sebe a teprve pak na posádku havarovaného vozidla.

Drtivá většina dopravních nehod zasahuje nějakým způsobem do vozovky, která je po ní buď částečně, nebo zcela neprůjezdná. Proto je nejdůležitější zabezpečit místo nehody, aby nedošlo k další kolizi. Instruktor kurzů bezpečné jízdy Jiří Patera z Polygonu Most doporučuje zastavit až za místem střetu, ne před ním:

"Zastavit 50 až 100 metrů za nehodou a vlastní auto zaparkovat co nejvíce ke kraji. Potom posádka vašeho vozu musí okamžitě opustit auto a schovat se za porost nebo za příkopy. Nechte zapnutá výstražná světla, čímž určitým způsobem upozorňujete protijedoucí auta. Nezapomeňte si obléknout reflexní vestu, umístěte trojúhelník, a pokud je to ve večerních hodinách, nechte rozsvícená světla. Co nejrychleji musím pomocí trojúhelníku označit i druhou stranu, aby se nehoda zvýraznila."

Pokud k nehodě dorazí více lidí, pak další člověk může hned volat na některou z tísňových linek. Jsou-li v autě zranění, pak je nejlepší linka záchranky 155. Ale než zavoláte, dobře si prohlédněte místo nehody.

"Než vytočím tísňovou linku, je důležité zjistit rozsah zranění a počet zraněných. Prohlédnu okolí havarovaného vozidla, protože někdo z posádky mohl být nárazem vymrštěn, mohl z vozu vypadnout nebo dokonce vystoupit a odejít. Na tísňovou linku je třeba sdělit, o jaký typ zranění se jedná, zda je lehké nebo těžké. Dále je důležité říct, jestli pacient dýchá, má srdeční aktivitu nebo masivně krvácí. Podle toho operátorka dispečinku rozlišuje, jakou výjezdovou skupinu na místo nehody pošle," vysvětluje ředitel pražské Záchranné služby Zdeněk Schwarz.

Těch pár minut při prohlížení místa nehody určitě příjezd záchranky příliš nezpozdí, ale naopak první pomoc poskytnutá okamžitě na místě může zachránit životy.

"Zraněnému můžeme zachránit život tím, že než začneme volat, zahájíme první pomoc nebo uděláme základní úkony první pomoci. Řada účastníků dopravních nehod utrpěla jen úraz hlavy, prodělala otřes mozku a je krátkodobě v bezvědomí, ze kterého se po chvilce probere. My opravdu zaznamenáváme řadu úmrtí, kdy se dotyčný udeřil do hlavy, utrpěl jen lehký otřes mozku, ale přestal dýchat. Přitom na záchranu života stačí základní úkon první pomoci - drobný záklon hlavy," zdůrazňuje Zdeněk Schwarz.

Nikdy nevíte, kdo blízký se může dostat do podobné situace. Navíc neposkytnutí první pomoci je trestný čin, za který může být člověk odsouzen až na tři roky vězení. Od Nového roku se dokonce tato sazba bude zvyšovat až na pět let. A ještě jedna dobrá rada od záchranářů - na místě dopravní nehody raději nekuřte, výpary z benzínu nebo provozních kapalin havarovaných aut mohou být hořlavé.

autor: evk
Spustit audio