Vzduch uniká, i když právě nejezdíte

19. listopad 2009

"Jak často kontrolujete tlak v pneumatikách?" zněla naše poslední internetová anketní otázka. Z výsledků vyplývá, že polovina našich respondentů kontroluje tlak pravidelně. 18 procent z hlasujících se přiznalo, že tak činí pouze při přezouvání pneumatik a dalších 31 procent hlasujících až v případě nějakých potíží. Ovšem to už může být příliš pozdě.

Otázkou je, zda pravidelná kontrola je pouze vizuální, anebo pomocí manometru. Při dnešních technologiích totiž pouhý pohled na pneumatiky nestačí.

"Jsem přesvědčen, že řidiči kontrolují tlak v pneumatikách jen při jejich přezouvání a po zbytek sezóny se o něj nezajímají. Na moderních nízkoprofilových pneumatikách totiž ani není vidět, jestli jsou správně nahuštěné. U starších pneumatik to bylo poznat, protože se z nich stávaly lidově řečeno bačkory. U moderních bezdušových pneumatik hrozí také velké riziko v tom, že pokud bychom se s podhuštěnou pneumatikou dostali do krizové situace, přitom špatně najeli na víko od kanálu a došlo by k mírnému úniku vzduchu, auto by mohlo skončit dokonce převrácené na střeše," upozorňuje odborník na bezpečnou jízdu Jan Pechout.

Na druhou stranu existují pneumatiky, jejichž tlak stačí hlídat pohledem na displej palubního počítače.

"V dnešní době existují pneumatiky typu Run On Flat (tzv. dojezdové), se kterými za určitých podmínek můžete pokračovat v jízdě i po defektu. Pneumatika má pochopitelně určitý dojezd a také se musí snížit rychlost. Vozidlo musí být také vybaveno zařízením, které hlásí únik tlaku v pneumatice," přibližuje Richard Srbecký ze společnosti Goodyear.

Pokles tlaků v pneumatikách ovšem může řidiči signalizovat i zvyšující se spotřeba, jak potvrzuje Miroslav Lhoták z Dekra-automobil.

"Vedle zvýšení spotřeby, uvádí se až jeden litr na sto kilometrů, to má vliv na bezpečnost silničního provozu - pneumatika může prasknout - a také na životnost pneumatik."

Nesprávně nahuštěné pneumatiky - většinou jde o podhuštění - ovlivňují také přesnost elektrických systémů v autě, jako jsou ABS, ESP a další, které jsou nastaveny na předepsané nahuštění. Samozřejmě, že dochází i prodlužování brzdné dráhy.

"Pokud máme na obou stranách vozu nestejně nahuštěné pneumatiky, tak nastávají problémy. Auto jezdí jakoby v oblouku, řidič musí volantem korigovat směr jízdy a to vede k prodloužení brzdné dráhy a zkomplikování situace," říká Jan Pechout.

Jaká je správná hodnota tlaku v pneumatikách vašeho vozu, najdete například na víčku palivové nádrže, v palubní přihrádce nebo samozřejmě v návodu auta. Měřit by se měl vždy za studena, protože u zahřáté pneumatiky není měření přesné. A protože plyn z pneumatiky uniká bez ohledu na počet ujetých kilometrů, je nutná pravidelná kontrola.

"Nehraje roli, jestli na pneumatice jezdíte, nebo ne. Minimálně jednou za měsíc by řidič měl plášť zkontrolovat. Dokonce samotná vyhláška ukládá za povinnost, že před jízdou by se měl zkontrolovat tlak v pneumatikách. Pokud je totiž podhustíte zhruba o 20 procent, může vlivem rotace a následného velkého zahřívání dojít až k destrukci pláště. To je pochopitelně velice nebezpečné," upozorňuje Aleš Langer ze společnosti Barum Continental.

Pokud nemáte na autě "runflaty" anebo nespoléháte na lepicí sadu, pak je dobré čas od času zkontrolovat také tlak v rezervě. Nikdy nevíte, kdy ji budete potřebovat.

autor: evk
Spustit audio