Navigace, ideálně zadarmo

28. červenec 2010

Je dávno známo, že Češi patří k národům, které milují technické novinky a vychytávky. Mobilní telefon už je dnes samozřejmostí jako třeba lžíce nebo teplá voda a něco podobného je možné velmi brzy očekávat i s navigacemi. Také ony sestoupí z kategorie „výjimečnost“ do skupiny „normální“. Podle interních průzkumů společností prodávajících navigace má dnes v Česku navigaci už polovina aut.

„Ten trend a boom je naprosto nepopiratelný. Dneska má v průměru každé druhé auto navigaci,“ říká Břetislav Kyba ze společnosti Garmin-Asus.

Znalci techniky v názvu odhalí předního výrobce počítačů a navigací. Spojeni dohromady se snaží přesvědčit trh, že nejlepší je mobilní telefon, PDA a navigace v jednom přístroji.

„Dám jednoduchý příklad. Buď mám v kontaktech adresu a jedním kliknutím ji může okamžitě začít navigace hledat, nebo jsem někde na vycházce, chci si zajít na oběd, zvolím si například italskou restauraci, podívám se do okolí po bodu zájmu, mám tam seznam těch nejbližších včetně světové strany. Ano, to umí každá navigace. Co nabízíme navíc? Okamžitě si do té restaurace můžu zavolat a jedním kliknutím zjistit, jestli tam je, nebo není místo.“

Zmiňovaný přístroj - tak jako většina komunikátorů - může fungovat nejen jako automobilová, ale i jako pěší navigace. Konkurence nespí. Například Nokia už skoro rok válcuje trh nabídkou doživotních mapových aktualizací zadarmo. Jinde se aktuální mapové podklady platí. Ceny se pohybují mezi jedním tisícem a třemi tisíci korun. S odborníkem na navigace Mario Petrusem ze Sunnysoftu se teď zamysleme nad investicí do navigace. Jaký typ má budoucnost?

„Teorie v odborných kruzích jsou různé. Jedna říká, že navigace, nejen v mobilních telefonech, ale i ty jednoúčelové v mobilních zařízeních obecně, časem skončí, protože výrobci automobilů budou mít potřebu neustále zatraktivňovat nabídku, a jak se budou zlevňovat vestavěné navigace, tak si je zákazníci budou více a více objednávat přímo s novými vozy. Druhá teorie naopak říká, že k tomu nedojde, protože je výhodnější mít navigaci neustále při sobě v přenosném zařízení, tedy v mobilu nebo komunikátoru.“

Pokud tedy uvažujete o perspektivní navigaci, máte v zásadě dvě cesty. Při každé utratíte asi 15 tisíc Kč. Pokud jde o levné, vestavěné automobilové navigace, moc šancí nemáte, do této sumy se vejdete zatím jen u Renaultu, zbytek výrobců si stále účtu je částky zpravidla nad 30 tisíc Kč.

„Na rozdíl od navigací jednoúčelových sem vedou informace o rychlosti přímo z čidel vozu, takže dokážou navigovat lépe v případě horšího satelitního signálu nebo v případě výpadku.“

Jestliže vaše oblíbená automobilka levnou vestavěnou navigaci nenabízí, vybírejte mezi telefony a PDA komunikátory, které mají v sobě integrované navigace.

„Je nutné uvědomit si velikost displeje navigace,“ říká závěrem Petrus s tím, že pro každodenní používání se vyplatí velký displej s dotykovým ovládáním, což nabízejí zmiňované komunikátory, jejich ceny se ale pohybují od 10 tisíc výš. Umí to také jednoúčelové navigace, které jsou podstatně levnější, seženete je už zhruba od 3 tisíce Kč.

autor: pek
Spustit audio