EU usnadňuje nákup pneumatik

11. listopad 2011

Lidé z Evropské unie přišli před časem s nápadem, jak zákazníkům usnadnit výběr pneumatik. Aby se před koupí mohli opřít o něco zcela exaktního a ne jen o doporučení zaměstnance pneuservisu nebo o výsledky srovnávacích testů v časopisech, budou všechny prodávané gumy certifikovány a označeny barevnými štítky ve třech úrovních.

Jestli jste byli v nedávné době nakupovat takzvanou bílou techniku (pračku, ledničku atd.), víte, že spotřebiče mají na sobě štítek s barevnou škálou, kde zelený sloupek patří nejekologičtějšímu „Áčku“ a rudý sloupek energeticky nejnáročnějšímu „Géčku“. Něco podobného teď budou mít na sobě i pneumatiky.

„Zákazníky nemůžete zahltit informacemi, proto jsme při přípravě tohoto nového bezpečnostního a ekologického nařízení, které se věnuje mnoha oborům, nejen pneumatikám, věnovali hodně času různým zajímavým studiím, abychom právě pro pneumatiky vybrali to správné množství informací, které pak budou muset prodejci v Evropské unii uvádět,“ popisuje Malcom Harbour z Evropského parlamentu.

Každá pneumatika prodávaná od 1. listopadu 2012 bude zákazníka informovat o tom, jak je hlučná, jak dobře brzdí na vodě a jaký má valivý odpor – to je v přímé souvislosti se spotřebou paliva, a tedy i s tolik sledovanými emisemi oxidu uhličitého.

Víc informací znamená lepší výběr

„Zákazník si bude moct vybrat podle svých preferencí, protože kritéria jsou v zásadě protichůdná. Udělat gumu, která se bude dobře chovat na vodě, tedy s dobrou přilnavostí, je přímo proti požadavku nízkého valivého odporu, a tedy spotřebě paliva. Takže zákazník bude mít díky štítkům k dispozici rozličné údaje a bude moct lépe vybrat podle svých preferencí,“ dodává Harbour.

O náročném vývoji pneumatik toho Malcom Harbour sám ví dost, protože než se dal na dráhu evropského politika, pracoval v automobilce Austin Rover, kde měl na starosti i tuto oblast. Pokud jde o ono nové „šťítkovací“ nařízení, vše bylo prý řádně probráno s pneumatikáři, aby se i oni mohli s novými pravidly ztotožnit.

„Zákazníci by měli na štítkování pneumatik dát, protože je to výborná cesta, jak se o nich dozvědět víc – ať jde o valivý odpor, hlučnost nebo funkčnost na vodě. Za naši firmu chci říct, že u pneumatik testujeme celkem padesát kritérií, takže štítky neřeknou o pneumatice úplně všechno. Při výběru nadále doporučujeme kromě štítků dbát i na renomé značky, na komplexní testy v časopisech a také na doporučení vašeho pneuservisu,“ uzavírá George Feider, hlavní šéf vývoje společnosti Goodyear Dunlop.

Přestože nařízení o štítkování je závazné až od příštího listopadu, výrobci začnou pneumatiky značit už mnohem dříve tak, aby ke zmiňovanému datu už bylo vše připraveno.

autor: pek
Spustit audio