Vždyť se mi tam ty řetězy nevejdou

22. listopad 2011

Každoročně se na světě prodá přes padesát miliónů nových aut a každoročně se po celém světě prodá na pět miliónů sněhových řetězů. To jen tak pro porovnání. U nás si je kupujeme buď proto, že se pohybujeme na horách, kde je využijeme nejpravděpodobněji, nebo proto, že míříme za lyžováním do ciziny, kde jsou zpravidla řetězy povinnou výbavou.

Podle čeho řetězy vybírat? Ačkoliv se to může zdát divné, nejprve si musíte zjistit, zda na vaše auto vůbec můžete řetězy použít. Ne že by se nevyráběly ve všech možných typech a velikostech, ale prostě mezi nimi nenajdete žádný, který by se na vaše kola vešel.

„Nejtypičtějším příkladem je Škoda Superb na 18palcových kolech (rozměr 235/45 R18). Kvůli šíři pneumatiky a nedostatku místa v podběhu se tam sněhové řetězy prostě nevejdou,“ popisuje Pavel Dušek ze společnosti Pewag.

Když si tedy v návodu k autu zjistíte, zda výrobce auta použití sněhových řetězů schválil, můžete začít vybírat. V první řadě je třeba vědět, jak často je hodláte používat. S tím totiž souvisí mimo jiné i komfort nasazování řetězů.

„Když je budete montovat jen v nouzi, postačí vám klasické sněhové řetězy, které se musejí manuálně dopínat. Pro častější použití bych však doporučil sněhové řetězy s automatickým dopínáním, protože nabízejí příjemnější montáž,“ říká Dušek a pokračuje: „Jednodušší řetězy stojí od tisíce korun více. Ceny sněhových řetězů s automatickým dopínáním se liší podle systému dopínání – pohybují se od 3,5 do 5 tisíc korun.“

To mám mít sněhové řetězy na kolech celou zimu?

Pneumatiky s hroty jsou u nás zakázané na rozdíl od severu Evropy, kde jsou naprosto běžné a populární. Pro ty, kteří celou zimu stráví na horách, je tedy často jediným řešením jezdit se sněhovými řetězy po celou zimní sezónu. I to je možné.

„Sice už to nejsou řetězy s montáží bez popojíždění, ale jsou to zmenšené řetězy pro nákladní automobily. Jsou vyrobeny ze silnějšího materiálu, který lépe odolává oděru. Během sezóny musíte sledovat jejich stav a eventuelně je obrátit naruby – některé sněhové řetězy to umožňují, a prodlužují tak jejich životnost,“ dodává Pavel Dušek.

Kolik kvalitní, ale jinak běžný sněhový řetěz snese? Kolik na něm ujedete? „Není na to jednoznačná odpověď, protože záleží na samotném řidiči. Jako východisko však je rakouská norma, která pro splnění požadavků legislativy předepisuje test, při kterém se jezdí 50kilometrovou rychlostí hodinu po betonovém povrchu,“ popisuje Pavel Dušek. To snad nikdo za jednu zimu na řetězech nenajede.

Myslete tedy na to, že sněhové řetězy nekupujete jen na chvíli.

autor: pgj
Spustit audio