Kraj jedná s ČD o nové smlouvě k regionální vlakové dopravě

18. červenec 2017
Dobré odpoledne

O budoucnosti železniční dopravy v regionu začal jednat Moravskoslezský kraj s Českými drahami. Hejtmanství chce po největším dopravci nové soupravy a častější spoje na vybraných tratích. Jenže postup, kdy kraj nevypsal výběrové řízení, se nelíbí konkurenčním dopravcům.

880 milionů korun – přesně tolik platí kraj každý rok Českým drahám za to, že na prakticky všech tratích regionu provozují osobní a spěšné vlaky. Stejnou sumu by mělo hejtmanství platit nadále, chce za ni ale víc.

„Nové vlaky, modernější vlaky, kvalitnější vlaky. A chtěli bychom v některých spojích četnější vlaky,“ vysvětluje náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS).

Dosavadní kontrakt platí do prosince 2019. Kraj a dráhy ale začaly jednt už teď, aby stihly podat žádost o dotaci na 12 nových souprav. Jezdit by měly hlavně v okolí Ostravy a do Frenštátu pod Radhoštěm.

„Chceme pochopitelně slíbit vedení kraje, že budeme pokračovat ve vybavování souprav i těch starých, jako jsou wifiny a ty nové informační systémy, na ty starší vozidla,“ dodává ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah Miroslav Klich.

Jestli dráhy přistoupí na snížení druhé nejvyšší sazby na vlakový kilometr v zemi, ale zatím říct neumí. S častějšími spoji ale dopravce počítá.

Jenže jednání o smlouvě s Českými drahami bez výběrového řízení kritizuje třeba dopravce Regiojet. „I takové tratě jako je například z Frýdku-Místku do Českého Těšína nebo z Ostravy přes Frýdek-Místek do Frenštátu a dále plní velmi významnou roli v rámci zajištění dopravní obslužnosti a určitě kdyby kraj takové výběrové řízení vyhlásil, tak Regiojet se do něj přihlásí,“ potvrzuje mluvčí firmy Aleš Ondrůj.

Náměstek Jakub Unucka ale říká, že jiná cesta nebyla. Důvodem jsou dříve pořízené elektrické jednotky z evropských dotací.

„S nákupem těch vlaků se váže desetiletá udržitelnost provozovat vlaky na tratích, pro které byly koupeny. To znamená na té hlavní páteřní trati od Mostů u Jablunkova až po jižní část našeho kraje. Tam České dráhy až do roku 2027 budou jezdit v těch nových vlacích. A proto pokládáme za ideální bavit se s nimi, aby zbytek tratí provozoval stejný dopravce,“ vysvětluje Unucka.

Hlavní body smlouvy s Českými drahami mají být hotové do podzimu. Platit by měla do roku 2027. Až potom bude kraj regionální dopravu soutěžit.

autor: Michal Polášek
Spustit audio