Před 20 lety havaroval u Suchdola nad Odrou mezinárodní rychlík Sobieski, Vykolejil kvůli povodním

7. červenec 2017

Velká voda v roce 1997 způsobila také jednu vážnou železniční nehodu. Poblíž Suchdola nad Odrou podemlela rozvodněná Odra jeden z mostů na hlavní trati. Ten se při průjezdu mezinárodního vlaku Sobieski zřítil a souprava vykolejila. Lékaři ošetřili téměř 70 zraněných.

S mistrem trati Lubomírem Kouřilem jdeme nejdříve k silničnímu mostu přes Odru jen pár desítek metrů od železnice. Právě tady byla příčina vykolejení vlaku Sobieski. „Veškeré ty klacky, stromy a tak dále to tady prostě ucpalo a šlo to mimo koryto tady,“ ukazuje traťmistr.

„Tady, jak je ten most, tak ten most tu prakticky nebyl. Tady byla jenom jáma a byly přes to jenom kolejnice s pražcema,“ vzpomíná Kouřil už na železničním mostě, kde se nehoda stala. „Od tohoto sloupu až k tomu dalšímu byl ten vlak. Celý byl úplně mimo koleje. Tady na tom náspu byl opřený o ty stromy,“ dodává.

Jiří Filip si schovává na památku tabulku s názvem vlaku EC 104 Sobieski. Před 20 lety velel hasičům, kteří na místo dorazili jako první. Pěšky i s těžkým vybavením po kolejích. Ještě dnes si pamatuje na úžas, když místo původně nahlášené nehody malého osobního vlaku spatřil expres plný lidí.

„Nepřeji nikomu zažít tuto situaci, když dvanáct hasičů přijede na místo a tam křičí, sténá a prosí o pomoc 230 lidí. Pro mě se vteřina stala minutou, minuta hodinou a vydával jsem jeden pokyn za druhým k tomu, aby ti chlapci pomohli nejdříve těm, kteří to nejdřív potřebovali,“ říká velitel zásahu.

Nejzkušenější hasiči museli prohledat jeden z vagónů, který skončil převrácený mimo trať. Většímu neštěstí tehdy zabránily stromy podél kolejí. Jinak by vozy sklouzly do vody, které bylo na okolních polích několik metrů.

Původní tabulka z vlaku, který havaroval 7. 7. 1997 u Jeseníku nad Odrou

„Požádali jsme pracovníky drah, aby nám na tu kolej ještě posunuli takový ten motoráček, do kterého jsme zraněné umístili a on je takovým kyvadlovým způsobem převážel na to sběrné místo,“ dodává Filip.

A to měli záchranáři ještě štěstí. Právě na trase provizorního sanitního vlaku se po několika dnech zřítil další most.

Místo vykolejení vlaku EC Sobieski v době, kdy ještě stála sousední část mostu, jež se později zřítila

Dokumenty a fotografie k nehodě mají v archivu na ostravském ředitelství Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). „Strojvedoucí uvádí v protokolu, že při průjezdu vlaku ucítil prudké zhoupnutí pod lokomotivou, byl vymrštěn ze sedačky,“ cituje ze závěrečné zprávy provozní náměstek SŽDC Richard Kajnar.

Vlak jel tehdy předepsanou rychlostí 110 kilometrů v hodině. Podle hasičů i železničářů to bylo další štěstí v neštěstí. Ve vysoké rychlosti se totiž všechny vagóny dostaly za zřícený most a neskončily ve vodě pod ním.

Vykolejené vozy vlaku EC Sobieski

„Z pohledu železnice toto místo se nejevilo jako nebezpečné, byly na něm prováděny pravidelné kontroly, mimořádné kontroly v době těch vznikajících záplav. Průtok vody v minulosti nebyl nikdy zaznamenán v tomto objektu,“ dodává Richard Kajnar.

Provoz na trati se podařilo provizorně obnovit po necelých dvou týdnech. Vzpomínky na vypjaté chvíle má ale hasič Jiří Filip dodnes. A to i přesto, že samotný zásah trval jen dvě hodiny, protože on a jeho muži byli v ten den potřeba na dalších místech v regionu.

autor: Michal Polášek
Spustit audio