Daniel Kroupa: Mikuláš

5. prosinec 2014
Glosa

Má vůbec nějaký smysl udržovat v moderním světě takové zastaralé zvyky jako je strašení dětí Mikulášem, andělem a čertem?

Vědecky podložené výchovné metody zdůrazňují výchovu pozitivními příklady, pochvalami a povzbuzováním motivace dětí ke správnému jednání. Zastrašováním, vyhrožováním, vydíráním ničeho nedosáhneme. Navíc s výjimkou hrstky nábožensky zmatených lidí už nikdo na nebe a peklo nevěří. Naučili jsme se našemu světu rozumět nikoli pomocí víry a subjektivních představ, ale pomocí objektivního vědeckého poznání.

Nu, vědecky objektivně vzato je však náš svět jenom hemžením atomů a prázdna a já jsem jenom uzlíček kostí, masa, žláz a jiných tkání. Mým tělem pohybují přírodní síly, které lze matematicky popsat, vypočítat a předvídat. Z objektivního hlediska to tedy nejsem já, koho otrávily ranní zprávy a kdo se rozčiloval, že zase přijel autobus pozdě - to konaly ony přírodní síly ve mně.

Ve mně? Byl jsem to tedy přece jen já, kdo se těmi otrávenými a rozčilenými přírodními silami nechal vyvést z míry? Pak jsem ovšem mohl nechat ty přírodní síly v sobě řádit a nemusel si jimi kazit náladu. Záleží tedy na mně, jak se k nim já subjektivně postavím.
Objektivně totiž nezáleží na ničem, protože záležet na něčem může jenom někomu a ne něčemu.

Nám, lidem, záleží například na tom, abychom neuklouzli na náledí, aby neuklouzli naši blízcí a nestalo se jim něco zlého. Vidíme, že na světě jsou zlé věci, ale také dobré. Není to tedy svět lhostejných přírodních sil, ale svět nelhostejných lidí, protože rozlišují mezi zlým a dobrým, krásným a ošklivým, vznešeným a nízkým.

I to objektivně vědecké poznání tu máme proto, že ho považujeme za něco užitečného a dobrého. Věda a technika nám poskytuje pro naše lidské, subjektivní cíle báječné prostředky. Kdybychom však přistoupili na to, že žádné dobro a zlo neexistuje, byla by i věda zbytečná.

Svatý Mikuláš a čert jsou právě symboly dobra a zla ve světě, anděl je pak symbolem poselství, které přinášejí člověku. Děti, nezkažené abstraktními teoriemi jim rozumějí bezprostředně. Pro nás dospělé jsou tyto symboly podnětem k přemýšlení. O čem? Inu o tom, proč jsme vlastně na světě a zda na tom někomu záleží. Jestliže ano, pak má asi náš život přece jenom nějaký smysl.

autor: Daniel Kroupa
Spustit audio