Když hudební streamování nezaplatí uživatelé, tak kdo?

29. září 2015

Podle nedávné studie Nielsen Media Research 78 procent Američanů v současnosti není ochotno platit za streamování hudby. Navíc prý v polovině letošního roku platilo v USA za hudební streamovací služby 8,1 milionu uživatelů, což je o pouhých 2,5 procenta víc než ve stejnou dobu o rok dříve. Je ovšem nutné podotknout, že převážně na růst mimo Ameriku se soustředilo jak Spotify, tak Apple Music. Za Apple Music navíc ještě v podstatě doteď nikdo neplatil – úvodní 3 měsíce zdarma, které Apple nabízel, skončí až v následujících dnech.

V kontextu v následujících týdnech startujícího pirátského softwaru Aurous se na první pohled může zdát, že čísla dávají za pravdu kontroverznímu přístupu Spotify, které se rve s hudebním průmyslem o zachování možnosti bezplatného streamování (tedy streamování, jehož licenční poplatky jsou hrazeny z reklamy). Problém je, že platí několikanásobně méně než přehrávání placenými uživateli, a mnozí tvrdí, že reklama ze streamování nemůže hudební průmysl uživit.

Čtěte také: Hudební průmysl na sebe přivolal kletbu jménem Aurous

Během následujících týdnů by se měla zároveň spustit placená verze YouTube, která pro své uživatele odstraní reklamy a podle posledních zpráv má obsahovat i streamovací službu Music Key, kterou YouTube betatestuje od loňského podzimu. S placenou variantou se pravděpodobně dostane Google a jím vlastněný YouTube pod větší tlak ze strany hudebního průmyslu, co se týče mizivých poplatků z reklamy. Doteď většina kritiky v tomto ohledu směřovala na v porovnání miniaturní Spotify. Každý, kdo to myslí s napravením hudebního průmyslu vážně, ví, že bez přehodnocení fungování YouTube to v žádném případě nepůjde. YouTube navíc letos roste o víc než půlku rychleji než ostatní streamovací služby dohromady.

Je dost možná nevyhnutelné, aby streamování „zdarma“ skončilo. Kdy na to ale uzraje čas? Spotify v posledních týdnech nastartovalo kampaň, ve které se snaží představit reklamou placené streamování v lepším světle – pravděpodobně utvrzeno ve své pozici nevalným úspěchem Apple Music, výzkumy, jako je ten zmíněný od Neilsen Media Research, a dost možná taky plánovaným startem Aurousu. Spotify tvrdí, že v dohledné době by mělo být schopné vytěžit až 8 miliard dolarů ročně z reklam jen v Evropské unii.

Jednu cestu, jak se ze spletence vymotat, razí už řadu let futurolog a autor knihy Music 2.0 Gerd Leonhard. Podle něj by se streamovací služby měly soustředit na partnerství s mobilními operátory a poskytovateli internetového připojení, kteří mohou nabízet předplatné společně se svými službami, a schovat tak výdaje v úhledném balíčku. Ušetřily by tak průměrnému uživateli složité rozhodování, které službě se upsat, a zároveň zabránily nepříjemnému efektu placení několika, až desítek služeb zvlášť, což mnozí potenciální uživatelé citují jako odrazující.

03330625.jpeg

Vůbec nejlepší by bylo, kdyby se službám podařilo vyjednat podmínky výjimky hudebního streamování z datových limitů. Streamovací služby by se pro uzavření podobné dohody pravděpodobně musely vzdát části ze své ceny, ustálené okolo 10 dolarů za měsíc, oproti ziskům z reklamy by si ale stejně výrazně polepšily (a s nimi i vlastníci autorských práv).

Zároveň je nutné vyhnout se modelu, jaký zvolila služba Deezer. Jen přibližně čtvrtina jejích uživatelů momentálně generuje licenční poplatky právě kvůli nevýhodně uzavřeným smlouvám s providery, které operují s velkými zálohami pro Deezer předem v kontrastu s vyššími průběžnými poplatky. Je otázka, jestli je něco takového realistické, když jsou dnes běžnou praxí jednorázové a netransparentní platby od streamovacích služeb vydavatelstvím, která se díky nim de facto obohatí na úkor hudebníků. Jedno je však jasné: troskotající streamovací služba Tidal, která se ze zoufalosti už dala na prodej předražených CD, by to měla rovnou zabalit.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka