Bionafta může obsahovat až 11 % palmového oleje. Lépe uděláme, když nebudeme jíst maso, říká vyznavač energetické soběstačnosti

Do Evropské unie se ročně doveze 7 milionů tun palmového oleje. Víc se ho využije pro produkci pohonných hmot a výrobu energie, než k výrobě potravin, uvádí Stanislav Miler - Foto: Fotobanka Pixabay

Do Evropské unie se ročně doveze 7 milionů tun palmového oleje. Víc se ho využije pro produkci pohonných hmot a výrobu energie, než k výrobě potravin, uvádí Stanislav MilerFoto: Fotobanka Pixabay

Cesta do Dillí ho vyšla na 1500 korun, ale to je pouhá matematika. Ne vše, co je ekonomické, je vhodné a ekologické. Stanislav Miler je vyznavačem energetické soběstačnosti a svět projel autem poháněným použitým rostlinným olejem.

„Na palivu mě cesta do Dillí vyšla na 1500 korun a cesta trvala asi měsíc. To je sice ekonomické, ale ne ekologické,“ potvrzuje tento zakladatel Akademie soběstačnosti v rozhovoru s moderátorkou Lucií Výbornou. Tehdy se nechal inspirovat svým kamarádem ze Spojených států, který tankoval u fast foodů. 

 

Rozhovor s vyznavačem energetické soběstačnosti Stanislavem Milerem o cestě do Indie, během které tankovat u fast foodů, o naftě, do které se přidává palmový olej, a také o problémech s ornou půdou v Česku. Moderuje Lucie Výborná.

Vložit na svůj web

Každý dieselový motor může jezdit na rostlinný olej. Podobný způsob tankování by však Stanislav Miler nedoporučoval. „Zajel jsem do restaurace, nasál odpad ze smažení a fritování, ale měl jsem speciálně nastavený filtr,“ upozorňuje. Dnes už tak nejezdí. „Z výfuku vypouštíte stejné emise, takže z hlediska ekologie by bylo lepší jet do Indie na kole,“ poznamenává. 

Čtěte také: Speciál o palmovém oleji: Hoří pralesy, plíce naší planety. Ale bojkot by ničemu nepomohl

„Česko má největší procento orné půdy oseté řepkou. Devastujeme si tu půdu biopalivy, abychom je spálili ve smradlavých motorech. Tím půdu likvidujeme, bude mrtvá a nic na ní neporoste.“
STANISLAV MILER, VYZNAVAČ ENERGETICKÉ SOBĚSTAČNOSTI

A jak upozorňuje, problémem je i medializovaná otázka palmového oleje. „Letní bionafta ho může obsahovat až 11 %,“ uvádí Stanislav Miler. Do Evropské unie se ročně doveze 7 milionů tun palmového oleje. „Víc se ho využije pro produkci pohonných hmot a výrobu energie, než k výrobě potravin,“ uvádí. „Palmový olej je nejlevnější a vymyslel se proces, jak tuto surovinu upravit, aby neztuhla,“ popisuje. 

Navíc dodává, že větší ekologickou stopu než automobilová doprava, za sebou zanechává chov hospodářských zvířat. „Ani ekologům toto téma nesedí. Ale když budeme jíst méně masa a vajec a pít méně mléka, uděláme víc, než když budeme jezdit skvělými elektrickými auty,“ soudí. 

Stanislav Miler, vyznavač energetické soběstačnosti - Foto: Šárka Ševčíková

Audio záznam celého rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu. 

Autor:  Šárka Ševčíková  (šše)
Pořad: Host Lucie Výborné  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí-pátek 9:05; sobota-neděle 10:05  |  Délka pořadu: 55 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Sledujte nás

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace