Vyúčtování služeb k bytu: pokuta 100 Kč denně, když ho dostanete pozdě

25. únor 2015
Žurnál servis

Lidé, kteří žijí v bytových domech, dostávají každoročně vyúčtování služeb od svých správních firem. Jak ale postupovat, když člověk s vyúčtováním nesouhlasí a nechce například uhradit nedoplatek, který mu firma naúčtovala? A co když správní firma na podanou reklamaci vůbec nezareaguje? S tímto problémem radila v Žurnál servisu posluchači advokátka Radka Chlebcová.

Základní zpráva pro našeho posluchače je dobrá: protože správní firma na námitky proti nedoplatkům několik let nereagovala, jsou její nároky většinou promlčené. „Posluchač řeší vyúčtování za rok 2009 až 2013. Jednotlivé platby jsou z různých let a většinou se řídily původním občanským zákoníkem, podle kterého byla promlčecí doba byla v občanskoprávních vztazích dle 3 roky,“ vysvětluje advokátka.

Správní firma tedy po něm může vymáhat jen nedoplatky z vyúčtování za rok 2011 (předáno v roce 2012) a novější. „Předpokládám, že posluchač řádně platil povinné zálohy a dlužné platby jsou jen výsledkem vyúčtování služeb,“ upřesňuje Chlebcová.


Jak má probíhat vyúčtování služeb
Podle vyhlášky 372/2001 Sb. mělo být vyúčtování nákladů dáno do 4 kalendářních měsíců po uplynutí zúčtovacího období a mělo obsahovat i lhůtu a způsob uplatnění reklamace. Lhůta nesměla být kratší 21 dnů. Po reklamaci mělo SVJ nebo bytové družstvo zajistit do 30 dnů v případě jím uznaných reklamací opravu vyúčtování a s touto dotyčnou osobu seznámit. Vyúčtování je dle této vyhlášky splatné do 31. 7. roku, ve kterém je předáno.
Nový občanský zákoník, respektive zákon č. 67/2013 Sb. upravuje postup vyúčtování ve vztahu k poskytovaným službám definovaným tímto zákonem podobně. Vyúčtování má být dáno do 4 měsíců po skončení zúčtovacího období. Splatné je v dohodnuté lhůtě, maximálně však do 4 měsíců ode dne doručení vyúčtování příjemci služeb. Pokud jde vyúčtování za teplo a teplou vodu, má přednost úprava vyúčtování obsažená ve výše uvedené vyhlášce z r. 2001.

Pokud by se tedy nyní správní firma „probudila“ a chtěla peníze vymáhat, o starších pohledávkách s ní posluchač vůbec nemusí jednat.

„Pokud by se stalo, že bude podána žaloba i na promlčené částky, je nezbytné v rámci soudního řízení namítnout promlčení. Soud k němu sám ze své úřední povinnosti přihlížet nebude,“ upozorňuje právnička, že si posluchač lhůty pro promlčení musí hlídat a uplatňovat je.

Exekutor nepřijde „jen tak“

Posluchač se také nemusí bát, že by nedostal příležitost na promlčení upozornit. Pokud by ho totiž správní firma chtěla žalovat kvůli nedoplatkům, nemůže na něj jen tak „poslat exekutora,“ dluhy – promlčené nedoplatky i ty, jejichž výši posluchač reklamoval – by musel projednat soud. K němu by byl náš posluchač samozřejmě pozván.

Je ale potřeba, aby si nachystal důkazy o tom, že zaslané vyúčtování reklamoval – a že to byla správní firma, kdo nesplnil svoje povinnosti.

„V rámci soudního řízení je možné tvrdit, že dotyčný podal reklamaci, která nikdy nebyla vyřízena, a proto není ani žaloba v celém svém rozsahu odůvodněná. Je ale důležité mít doklad o tom, že reklamace byla podána a kdy a jak byla společenství vlastníků jednotek, bytovému družstvu nebo správní firmě doručena. Pouhé tvrzení o podání reklamace nebude pro obranu dostačující,“ zdůrazňuje advokátka.

Pokud jde o pravidla pro vyúčtování služeb, s účinností nového občanského zákoníku se mírně změnila. Pro obyvatele bytů je asi nejpodstatnější změnou to, že je možné žádat od správní firmy „pokutu,“ když vyúčtování nepřipraví do konce dubna následujícího roku (za předpokladu, že se období pro vyúčtování kryje s kalendářním rokem).

„Jestliže nebude vyúčtování dáno v souladu se zákonem č. 67/2013 Sb. do 4 měsíců po skončení zúčtovacího období, je možné požadovat sankci ve výši 100 Kč za den,“ upozorňuje Chlebcová. Pro našeho posluchače, kterému „nepořádná“ správní firma dodává vyúčtování v pozdějších termínech, obvykle až v létě, je to další dobrá zpráva.

autor: Karolína Procházková
Spustit audio