Bratislava řeší chronické problémy s parkováním – parkuje se tam na chodníku

23. září 2013 13:10

Hledáme nejzajímavější fotografii špatně zaparkovaného auta – náš projekt Parkuj jako člověk se dneškem dostal do druhé fáze. Z téměř 1500 fotografií teď můžete vybírat ty nejzajímavější. Autoři prvních deseti postoupí do finále mistrovství republiky v parkování a mají šanci vyhrát zájezd na formuli 1 do Monte Carla. Parkování ovšem netrápí jen Českou republiku. Přímo chronické problémy s parkováním řeší také Bratislava. Slovenská metropole je v pracovních dnech přeplněná auty. Zácpy se netvoří jen na silnicích, ale taky na chodnících. Prakticky všechna bratislavská sídliště se potýkají s parkováním takzvaně nadivoko – všude kde se dá. Komunální politici přesto nechtějí zavést plošné parkovací zóny. Bojí se, že by jim to voliči spočítali.

„Do města zásadně nejezdím autem, protože je drahé parkování v garážích. Ale výjimečně, když už jedu, parkuji v garáži, protože parkováni na ulici je velmi nepřehledné.“ Tomáš Vašek patří mezi ty, kteří se s parkováním v centru Bratislavy nechtějí nervovat, stačí, že dost obtížně hledá místo na stání doma na sídlišti Dúbravka.

„Když přijdu z práce brzy, není to problém, když přijedu večer, tak to problém je. Ale já zaparkuji klidně o 200 až 300 metrů dál. V takové vzdálenosti se většinou místo najde, ale někteří lidé si prostě myslí, že mají právo parkovat maximálně 50 metrů od domova. Pro ně to je potom problém,“ říká Tomáš Vašek.

Čtěte také

Pan Vašek sedí také v obecním zastupitelstvu. Nedávno se tam hlasovalo o nové komplexní strategii pro parkování v Bratislavě. Ta otevírala cestu k plošným parkovacím zónám na sídlištích. Lidé by tedy museli za parkování platit. Zastupitelstvo tento nápad zamítlo. Podle pana Vaška ze strachu z voličů. Bratislava přitom rychle potřebuje nějaký nápad, jak vyřešit parkování, otravuje to totiž život i neřidičům, říká Ivan Bútora z iniciativy Lepšia doprava.

Špatně parkující auto v Bratislavě

„Mnoho obyvatel v Bratislavě si zvyklo na to, že je to jednoduše jejich nárok, parkovat kdekoliv. Město potom podle toho také vypadá, a jestli se to opravdu nebude co nejdříve řešit, bude to ještě horší,“ upozorňuje Ivan Bútora.

Cizinci to nemají jednoduché

Pokud nemáte v Bratislavě trvalý pobyt a tím i rezidentskou parkovací kartu, zůstávají vám v centru města dvě možnosti. Buď drahá podzemní garáž, anebo placené místo v některé z bočních ulic. Za hodinu parkování se platí v přepočtu asi 20 korun. Ale pozor, v širším centru města narazíte ještě na podobné parkovací boxy, kde už vám ale stejná karta neplatí. Rozdíl pozná jen Bratislavan, cizinec těžko. Zjistíte to až ve chvíli, kdy vám auto odtáhnou.

„A ještě poslední problém, který je velmi důležitý – legislativa. U nás máme legislativu, která umožňuje parkovat na chodníku, pokud necháte metr a půl místa. Toto nemá obdobu v civilizované Evropě a způsobuje to strašné problém z hlediska, že to vyvozuje v lidech dojem, že jsou chodníky i na to, aby se na nich parkovalo,“ vysvětluje Ivan Bútora.

Podle Ivana Bútory by vzorem pro Bratislavu mohly být i parkovací zóny v Praze. Okrajové bratislavské městské části zatím ale nenašly odvahu říct obyvatelům, že za parkování se platí.

autor: vob
Spustit audio