Psaní SMSky za volantem je stejně nebezpečné jako řízení v opilosti

21. červen 2016 17:50

Kontrolujete si někdy při řízení mobil? Pak máte asi dvacetkrát větší pravděpodobnost, že havarujete, než kdybyste se věnovali jen volantu a řadící páce. O tom, jak nebezpečné je psát při řízení zprávy, se po boku šéfa BESIP Martina Faráře na cvičné ploše přesvědčila i naše reportérka.

Vyzkoušeli jsme trasu, která je vytyčená kužely a zkusili jsme napsat SMSku. Do textu jsme chtěli napsat třeba: Právě vyrážíme, na místo dorazíme v deset. O psaní zprávy za volantem se pokusil Martin Farář. „Zapínám SMSky a píšu. Teď, jak držím volant jenom jednou rukou a zároveň koukám na displej, jsem si hezky bouchnul do ruky s telefonem. To mě docela rozhodilo. Teď se musím dívat zase před sebe, protože to je složitá cesta a zase nedávám pozor na SMSku. Takže se musím podívat znovu na displej a najít místo, kde jsem přestal psát. Vidíme, že jsem napsal zprávu: Vyrážíme, jsme na cestě, držsime do 10 joudin a už nikdy nebudu psát smlji za kudy. Ten dotyčný na druhé straně mi stejně neporozumí a já jsem tak akorát připravil nebezpečnou situaci pro sebe i pro ostatní účastníky silničního provozu,“ říká Martin Farář. Psaní SMSek při řízení zvyšuje podle výzkumu Dopravního institutu v americké Virginii pravděpodobnost nehody až 23x. Řidiči v Česku bez ohledu na nebezpečí ale berou elektroniku do rukou docela často.

„Za prvních pět měsíců roku 2016 policisté služby dopravní policie odhalili celkem třináct tisíc dopravních přestupků spočívajících v držení hovorového či jiného zařízení za jízdy. Za rok 2015 to bylo celkem 28 a půl tisíce tohoto přestupkového jednání, což je o čtyři tisíce víc, než za stejné období roku 2014,“ vysvětluje Miroslav Šimeček z ředitelství služby dopravní policie. Za porušení tohoto zákazu řidiči hrozí tisícikorunová bloková pokuta a dvoubodový trest. Policisté při kontrole většinou postupují zvláštním způsobem.

Akce BESIPu před obchodním centrem na Pankráci

Čtěte také

„Policisté vykonávají dohled nad bezpečností a plynulostí silničního provozu ve vozidlech v civilním provedení, která jsou vybavená moderní záznamovou technikou. Protiprávní jednání řidiče je následně velmi kvalitně natočeno a slouží jako důkazní materiál pro případné správní řízení či vyřízení přestupku na místě,“ říká Šimeček. Telefonování nebo psaní textových zpráv za volantem je, jak ukázaly výzkumy BESIP, stejně nebezpečné jako 0,8 promile alkoholu v krvi. Řidič totiž věnuje pozornost řízení vždy jen chvíli a nemůže tak včas zareagovat na případnou nenadálou překážku.

Podíl počtu usmrcených osob dle vozidla v roce 2015 (řidič se plně nevěnoval řízení vozidla)
Osobní automobil bez přívěsu40; 60 %
Osobní automobil s přívěsem7; 10 %
Nákaladní automobil (vč. mutikáry, autojeřábu, cisterny atd.)3; 5 %
Nákladní automobil s návěsem3; 4 %
Motocykl (vč. sidecarů, skútrů apod.)4; 6 %
Jiné motorové vozidlo1; 2 %
Jízdní kolo9; 13 %
autor: Lenka Rezková
Spustit audio