Vláda rozhodla. České aerolinie zůstávají státu

Kabinet Jana Fischera rozhodl o dalším osudu Českých aerolinií. Vláda dospěla k závěru, že ČSA neprodá konsorciu Unimex Travel Service. Aerolinie tak zůstávají z 92 procent v rukou státu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letadlo ČSA. Ilustrační foto.

Letadlo ČSA. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Na jednání kabinetu šel s jasným doporučením ministr financí Eduard Janota. "Dneska bude rozhodnuto a bude se vědět, jak stát s tímto podnikem naloží," zdůraznil ještě před jednáním mluvčí Janotova úřadu Ondřej Jakob.

Pro ministerstvo financí je důležité, aby byl přijat restrukturalizační plán a aby byla dohoda o platech. "Musí okamžitě probíhat velmi výrazně restrukturalizační plán, aby firma vůbec přežila v této nelehké době pro letecký průmysl," dodal Jakob.

Piloti přistoupili na snížení platů

V pátek podepsal se všemi odborovými organizacemi ČSA nový předseda představenstva Miroslav Dvořák dodatky ke kolektivním smlouvám. Zaměstnanci aerolinií tím přistoupili na snížení platů. Mzdy klesnou pilotům o 30 procent, palubnímu personálu o 15 procent a ostatním zaměstnancům o 10 procent.

Pilotům klesnou příjmy od 1. listopadu o 20 procent, od nového roku pak o dalších osm procent. Zbylých dvou procent se vzdají, stejně jako všichni ostatní zaměstnanci, z částky poskytované na důchodové pojištění.

Jediný zájemce o koupi ČSA,konsorcium Unimex Travel Service, za leteckou společnost nabídl miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule. V pololetí bylo ale v minusu přes 700 milionů korun a podle analytiků se od té doby situace ještě zhoršila.

O výsledku se už spekulovalo

To, že České aerolinie zřejmě nakonec nebudou zprivatizovány, naznačil ve vysílání Rádia Česko prezident Sdružení pilotů CZALPA Filip Gaspar. Na konci minulého týdne totiž nové vedení ČSA uzavřelo několikaměsíční spor se zaměstnanci o podobě restrukturalizačního plánu.

Snížení mezd představuje úsporu 600 miliard korun ročně, protože součástí dodatku ke kolektivní smlouvě nejsou žádné kompenzace. Šéf pilotů Filip Gaspar ale upozornil na to, že privatizací, by tato dohoda neplatila.

V případě neplatnosti dohody by stát by musel do společnosti nalít další peníze, což ministr financí Eduard Janota odmítl.

Jitka Hanžlová, Rádio Česko, Alice Kottová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme