Řetězce žádají poplatky za umístění zboží na regálu i v letáku, stěžují si dodavatelé

Někteří dodavatelé i farmáři si stěžují na nerovné podmínky obchodních řetězců, které si diktují, co a za jakých podmínek v obchodě vystaví. Vyžadují například vysoké poplatky za umístění výrobků na lepším místě. Podobné praktiky by už brzy mohla změnit novela zákona o významné tržní síle. Podle obchodních řetězců ale povede ke zdražování.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zboží přehledně vyrovnané, lákavé fotografie, slevy

Zboží přehledně vyrovnané, lákavé fotografie, slevy | Foto: Jolana Nováková

„Velkým nešvarem není jenom požadavek různých poplatků od producentů, ale je jím i to, že si silní partneři zavedli takzvané privátní značky. Ten, kdo potravinu vyrobil, se tak schová za jakousi privátní značkou řetězce,“ popsal Josef Sklenář.

Obchodním řetězcům dodává ze své bio farmy vepřové a hovězí maso a výrobky z něj. Dostat ale zboží do prodejen za dobrých podmínek podle něj není jednoduché.

Přehrát

00:00 / 00:00

Některé obchodní řetězce využívají neférové chování, tvrdí dodavatelé. Za co žádají poplatky, zjišťovaly Barbora Kladivová a Zuzana Švejdová

Dodavatele zatěžuje třeba i takzvané listovné, tedy poplatek za to, že se jejich výrobek dostane na pulty obchodů. Podle jednoho z výrobců, který nechtěl prozradit jméno, aby ho velké řetězce z obchodů nevyřadily, se může částka vyšplhat až na 400 tisíc korun.

Platí se i za místo v letáku.

„Jedna položka v letáku na první straně na 14 dní je 525 tisíc. Když to jsou potom další stránky - druhá, třetí - tak je to 240 tisíc. Dneska můžete mít dohodu vlastně ústní, takže to ani nikde na papíře nemusí být,“ vysvětlil marketingový specialista Milan Postler.

Levné zboží u země

Podle Pavla Mikošky ze společnosti Ahold řetězce vyžadují peníze také za místo v regále.

„Regály mají omezenou kapacitu a to, co se tam má dostat, musí podléhat nějakému výběru, selekci. Kdo usiluje o to, aby tam výrobek měl, tak si za ten prostor prostě zaplatí,“ řekl.

Nejdražší místa jsou v takzvané odběrové zóně, tedy ve výšce od 95 do 155 centimetrů. Pro levnější výrobky, často i o desítky korun, se musí zákazníci ohnout k zemi.

Praktiky, které upřednostňují některé výrobce, by mohla změnit novela zákona o významné tržní síle. Obchodní řetězce s ní ale nesouhlasí. Povede podle nich třeba ke zdražení potravin.

„Zákon by v důsledku mohl vést k poklesu zastoupení českých potravin v našich obchodech a ke zvyšování cen,“ upozornil Jiří Mareček ze společnosti Tesco.

Za zneužití tržní síly hrozí v současnosti řetězcům pokuta až 10 milionů korun. Za pět let účinnosti zákona byly pokutovány řetězce Globus a Kaufland.

Zuzana Švejdová, Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme