Začíná kampaň, která chce ukázat pozitivní roli seniorů

Senioři jsou generace, která už nic společnosti nepřináší – s touto představou by chtěla bojovat kampaň „Mluvme o stáří – nech mou babičku na pokoji!“, která právě začíná a potrvá několik měsíců. Chce vyvolat mezigenerační dialog a zároveň upozornit na to, že by bylo lepší zohledňovat osobnost, nikoli věk.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Senioři v Praze

Senioři v Praze | Foto: Vendula Kosíková

„Rádi bychom připomenuli, co všechno nám starší lidé ještě mohou dát. Svoji zralost, moudrost, svůj pohled na život, kterému často možná nerozumíme, ale pokud bychom znovu získali možnost naslouchat a snahu pochopit, tak tito lidé pro nás mohou být velmi obohacující,“ řekla Ivana Šatrová z Nadace O2, která kampaň spoluorganizuje.

„V médiích se často stáří a to, že je společnost čím dál starší, prezentuje jako problém. My chceme ukázat, že je to naopak velký civilizační úspěch, že se dožijeme vyššího věku, dokážeme si ho plnohodnotně užít a dát mnoho společnosti,“ tvrdí Šatrová.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ivana Šatrová z Nadace O2 vysvětluje pro Svět o desáté Rádia Česko význam kampaně na podporu seniorů

Průzkum ukázal, že lidé vnímají slovo „senioři“ jako skupinu lidí, kteří jsou trochu zbyteční, stojí společnost důchody a dávky, jsou víceméně na obtíž.

„Ale ve chvíli, kdy řekneme ‚moje babička, můj děda‘, je to někdo, kdo je nám blízký, koho bychom bránili, a jsme si vědomi jeho hodnoty, které nám přináší,“ argumentuje Šatrová.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jiří Hrabě z o. p. s. Elpida plus o kampani na podporu seniorů v poledních Ozvěnách dne

Podle Jiřího Hraběte ze spolupořádající obecně prospěšné společnosti Elpida plus mají média podíl na zkresleném vnímání seniorů. „Čtete například ‚Babička hloupě naletěla podomnímu prodejci hrnců‘. To je to, co vytváří negativní obraz,“ vysvětluje.

„Dnešní společnost, která je orientovaná na výkon a je podmíněná kultem mládí, nedává prostor, abychom dostatečně ocenili hodnoty, které stáří do společnosti přináší, ať už je to zkušenost, moudrost, věci, které tady bezpodmínečně zůstanou po předchozí generaci,“ tvrdí Hrabě.

V Evropě je vnímání starých lidí podobné, rozdíl však je v ekonomickém postavení seniorů ve vyspělých zemích. Čeští důchodci jsou po této stránce více na okraji společnosti.

Na kampani se podílelo několik známých lidí – herečky Jana Plodková a Iva Pazderková nebo zpěvák Václav Havelka ze skupiny Plees The Trees. Každý z nich se nechal vyfotografovat s blízkým starým člověkem, čímž chtěl ukázat vztah například ke své babičce.

Projekt bude prezentován na webová stránce www.mluvmeostari.cz a připravuje se i projekt na Facebooku.

Igor Maňour, Veronika Malá, Tomáš Pavlíček, Lucie Maňourová, Veronika Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme