Média čím dám tím častěji zpoplatňují své weby

Časopis Reflex ode dneška zpoplatnil část svého webu. V neplacené části stránek zůstanou rozhovory, komentáře nebo recenze, platit se bude za exkluzivní materiály, jako jsou kauzy nebo galerie a také za archiv starších čísel. Týdeník navázal na trend, který je patrný už jinde ve světě. Příkladem jsou listy New York Times nebo Wall Stret Journal. A získat peníze z webu se například od června chystají i londýnské Timesy.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

internet

internet | Foto: Free Stock Photos

„My novináři svým kolegům, kteří se rozhodli zpoplatnit své weby, fandíme. Je to další zdroj příjmů a v dnešní době, kdy náklady novin a většiny časopisů klesají, je to samozřejmě vítaná možnost,“ říká šéfredaktor odborného časopisu o médiích, marketingu a reklamě Strategie Jan Müller a dodává:

Přehrát

00:00 / 00:00

O zpoplatňování internetových stránek novin a časopisů mluvil na Rádiu Česko šéfredaktor odborného časopisu o médiích, marketingu a reklamě Strategie Jan Müller.

„Časopis Respekt, konkurent Reflexu, má zpoplatněný web již od svého zavedení. Někde se to tedy vyplatit může. Je ovšem otázkou, jak se k tomu postaví čtenáři. Když například deník New York Times oznámil, že částečně zpoplatní svůj web, významně klesla návštěvnost jeho internetových stránek.“

Jiné servery žijí hlavně z reklamy. Podle Jana Müllera je nejúspěšnějším českým příkladem server idnes.cz. To ovšem do budoucna není udržitelný model pro všechny.

„Rupertu Mudrochovi, který zkouší u některých svých menších amerických deníků zavést předplatné na web, ale všichni fandí. U nás ta krize ještě není tak veliká, na západě se ale zavírají redakce, mnohé deníky končí a novináři se opravdu bojí o svoji budoucnost. Bezplatné noviny a blogy jsou obrovskou konkurencí,“ pokračuje Müller.

„Hodnota úsilí novinářů není zadarmo. Pokud vše bude zadarmo, z čeho se budou platit kanceláře, platy, zahraniční zpravodajové. Jen z příjmů reklam a bannerů to půjde těžko. Nějaká možnost financování se do budoucna hledá všude, doufá se v takzvaný micropayment, což jsou opravdu malé halířové platby za shlédnutí článku na webu. Doufá se, že nové technologie to umožní a zároveň to bude pro čtenáře co nejpohodlnější.“

Britské Timesy průkopníkem

Ve Velké Británii se od června chystá zpoplatnit svůj web deník The Times, patřící spolu s deníky The New York Post, Wall Stret Journal nebo The Sun mediálnímu magnátovi Rupertu Mudrochovi. Ten podle svých slov zavádí platby proto, aby udržel kvalitu zpráv, v době kdy klesá příjem z reklamy.

Přehrát

00:00 / 00:00

O zpoplatnění online verze britského deníku The Times mluvil na Radiožurnálu spolupracovník Českého rozhlasu ve Velké Británii Ivan Kytka.

„Částka, za kterou bude web zpoplatněn, je ke čtenářům poměrně laskavá, má činit jednu libru, tedy asi třicet korun, za jednodenní přístup a dvě libry za týdenní přístup. Je ale pravdou, že ve Velké Británii se jedná o první případ zpoplatnění podobného webu a všichni očekávají, že to povede k odlivu čtenářů, kterých online Timesy mají denně asi 60 tisíc, a tím pádem i k odlivu reklamy. Je tedy možné, že to naopak povede ještě k hlubším ztrátám, místo aby to opatření vydělávalo,“ uvádí spolupracovník Českého rozhlasu ve Velké Británii Ivan Kytka.

Ve Velké Británii se zatím platí pouze za relativně odborný web Financial Times, kde stojí roční přístup v přepočtu asi tři tisíce korun. Zprávy, které deník přináší, jsou ale exkluzivní a nelze je jinde na internetu nalézt.

Tomáš Pavlíček, Ivan Kytka, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme